Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Puur en eerlijk exit
Puur en eerlijk exit
09 januari 2015

Biologisch blijkt winnend label in supermarkt

Albert Heijn stopt met het eigen gefabriceerde duurzaamheidslabel ‘Puur & Eerlijk’. Ervoor in de plaats komt een label voor 500 biologische producten, want daar vragen een op de drie Nederlandse huishoudens naar.

De  koerswijziging van Albert Heijn is een teken dat er een stille oorlog in het duurzame voedingssegment aan de gang is, waar ook EkoPlaza en Marqt bij betrokken zijn.  Albert Heijn schakelt de komende drie maanden over naar een eigen biolabel.

Eigen marktonderzoek van AH bevestigde een onderzoek van TNS Nipo van vorig jaar. “We zien een toename van mensen die biologisch zouden willen kopen”, zei een woordvoerster van  AH tegen de Volkskrant. Vervolgend met: “Mensen die biologisch zouden willen kopen, geven aan dat het zou helpen als het meer aandacht krijgt.” Daarom zal AH het Europese Eco-label (groene blaadje) met eigen felgekleurd biololabel versterken.

De trend is sterk in het voordeel van een sterk opgekomen winkelketen EkoPlaza, waar het probleem tussen het aangeven van biologisch en niet-biologisch niet bestaat. Vooral bij EkoPlaza wordt daarom heel scherp gelet op de prijssetting ten opzichte van de grote ketens. De snel gegroeide keten telt al meer dan vijftig verkooppunten in Nederland, opgebouwd in iets meer dan tien jaar. Marqt krijgt het lastiger, met een hoge prijssetting en een onderscheid tussen producten dat meer op lokale afkomst is gericht.

De trend werd eind vorig jaar al met opvallende cijfers onderstreept door TNS NIPO.  “Als het aanbod groter zou zijn, zou bijna een kwart van de Nederlandse bevolking vaker voor biologisch te kiezen”,  zo bleek uit  het Europese ‘Health & Nutrition’-onderzoek.

We citeren het onderzoeksbureau: “Ruim vier op de tien Nederlanders (42%) zegt gevoelsmatig wel ‘ja’ tegen biologisch eten, maar het is nog geen gewoontegedrag. Echt gebruikelijk is het in de rest van Europa ook nog niet om biologisch te eten. Duitsers en Italianen blijken de meest frequente gebruikers van biologisch voedsel te zijn. Meer dan een kwart van hen consumeert biologische producten op een wekelijkse basis. In Nederland eten we het minst vaak biologisch: 20 procent eet wekelijks biologisch.”

“In andere Europese landen worden biologische producten vooral gegeten omdat ze gezonder zijn. Daarna volgen een betere smaak en het welzijn voor het milieu als doorslaggevende redenen.”

“Als Nederlanders dan voor biologische producten kiezen, zeggen ze meestal voor groenten (51%), eieren (48%) en vlees (42%) te kiezen, gevolgd door fruit (38%), olie (32%), aardappelen (25%) en melk (23%). In de rest van Europa is de verdeling niet veel anders. Het minst laten we ons verleiden door biologische sauzen (4%) en delicatessen (3%).”

“Voor Europeanen is prijs de grootste barrière voor het eten van biologische producten. Een groter aanbod en betere beschikbaarheid zouden ook meer mensen aansporen om biologische producten te gebruiken. 81 Procent van de Nederlanders die af en toe biologisch eten zegt vaker biologisch te zullen eten als de prijzen van biologisch voedsel omlaag gaan. Als het aanbod groter zou zijn, zou bijna een kwart van de Nederlandse bevolking vaker voor biologisch te kiezen.”

Het experiment van Albert Heijn met ‘Puur & Eerlijk’ is dus mislukt. Het woud van keurmerken wordt ietsje overzichtelijk, zeker nu er een duidelijke winnaar naar voren komt, waar ook het fair trade label het tegen moet afleggen.

Het onderzoek van TNS Nipo