Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Alexandra Cousteau
Alexandra Cousteau
01 mei 2016

C&A populariseert biokatoen met Alexandra Cousteau

Omdat klanten nog steeds niet de voordelen van biokatoen kennen, heeft C&A meegewerkt aan film daarover van Alexandra Cousteau, kleindochter van de wereldberoemde Franse oceanograaf Cousteau.

Ook filmer Alexandra (1976) is een actief beschermer van de bedreigde oceanen, maar ook van bedreigde zoetwaterbronnen. De link met katoen: het is een zeer dorstig landbouwgewas, waar bovendien enorme hoeveelheden gif op wordt gespoten.

“Bijna de helft van alle wereldwijd geproduceerde kleding wordt van katoen gemaakt, maar de traditionele manier van katoenteelt kan onze planeet onherstelbaar beschadigen”, zei Cousteau tijdens een eerste voorvertoning van de film ‘For The Love Of Fashion’ in Berlijn. Het is een documentaire die mikt op een groot publiek. Het verhaal moet de kloof in kennis en vooral ook in emotie dichten. Ook in de mode-industrie zelf is nog steeds weinig urgentie aanwezig om meer biologische katoen in te zetten. Het zijn al jarenlang C&A en H&M die de vaste koplopers zijn.

Jeffrey Hogue, hoofd duurzaamheid van het internationale modemerk C&A, zei dat het ‘familiebedrijf’ waarvoor hij werkt een goed voorbeeld wil geven. “Wij willen graag een documentaire ondersteunen die duurzamere katoenproductie laat zien. Uiteindelijk willen we merken en consumenten inspireren met de notie dat duurzamere katoen voor mens en planeet aanzienlijke voordelen biedt”, zei Hogue.

In de 60 minuten durende documentaire reist Cousteau af naar India, de Verenigde Staten en Duitsland. Ze toont de kijkers hoe essentieel de verschuiving naar duurzamere productiemethoden is. Terwijl maar 2,4 procent van de wereldwijde landbouwgrond met katoen is beplant, neemt de katoenindustrie toch respectievelijk 24 procent en 11 procent van de wereldwijde verkoop van insecticiden en pesticiden voor zijn rekening. Biologisch katoen levert aanzienlijke economische en milieuvoordelen op. Jammer genoeg wordt slechts minder dan 1 procent van de totale wereldwijde jaarlijkse teelt gebruikt voor biologische katoenproductie.

Cousteau is vooral enthousiast over wat ze op de biologische katoenvelden in de Madhya Pradesh in India ziet. Het leven van de plaatselijke boeren is aanzienlijk verbeterd na de overstap van productiemethoden die zelfs mensenlevens kost, door het gebruik van zware pesticiden, die bovendien zo duur zijn dat de boeren grote schulden opbouwen.

Omdat C&A wereldmarkleider is, met de grootste hoeveelheid verwerkte biologische katoen, interviewt Cousteau ook duurzaamheidsexperts van deze winkelketen. “Europese modeconsumenten moeten begrijpen dat hun keuze van belang is om een duurzame ontwikkeling in de katoenverbouwende landen te steunen”, aldus MVO-man Hogue.

Hij staat voor de opgave om een massapubliek mee te krijgen, dat slecht geïnformeerd is. “We spelen daarom ook in op gevoelens. Biologische katoen gebruiken voor ondergoed werkt beter, materiaal dat je direct op de huid draagt.” In de collectie van C&A zijn ook jurkjes met  een fraaie grafische zwart-wit print te vinden en shorts voor heren.

De film zal zelfs voor heel wat werknemers en part-timers van C&A zelf een eye-opener zijn. Niet altijd weet een zaterdagkracht zinnig antwoord te geven op vragen van een klant over biokatoen. Daarom was ook de interne PR-medewerker van C&A bij de eerste presentatie van de film aanwezig.

De film wordt internationaal uitgezonden op het kanaal van National Geographic Channel, de initiatiefnemer van dit project. In Nederland gaat de documentaire in première op zaterdag 27 mei om 18.00 uur op National Geographic Channel.

De tv-programmering  met alle uitzendtijden is te vinden op www.natgeotv.co

In het volgende nummer van P+ verschijnt een uitvoering portret van Alexandra Cousteau.