Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Volkert Engelsman, foto Deborah Roffel
Volkert Engelsman, foto Deborah Roffel
09 maart 2018

Eosta: Visie belangrijker dan businessmodel

Duurzame groothandel Eosta werd Europees marktleider vanwege visie op de wereld, niet omdat er een plan was om een groter marktaandeel te veroveren. “Karma was ons businessmodel”, zegt directeur Volkert Engelsman in de nieuwe P+ Special van deze week. P+ onderzoekt hoe duurzame bedrijven de markten veroveren. En hoe groot die markten zijn.

Deze P+ Special met uitgebreid interview is gratis te downloaden op de website van P+.

Engelsman (1957) van Eosta zegt onder meer: “Ondernemers kijken nooit naar marktaandeel. Of winst. Welnee. Dat is een achteruitkijkspiegel. Je volgt je hart en je ziet kansen.”

De eigen uitleg van Engelsman over karma: “Je zit met een vraag en een paar weken later kruist iemand je pad die het antwoord heeft.”

Andere opvallende quotes uit dit gesprek:

+ “Cijfers zijn de voetafdruk van de andere werkelijkheid“

+ “Op de rug van anonimiteit surft altijd uitbuiting mee”

De aanleiding voor dit gesprek: MVO Nederland / De Groene Zaak wil met de koplopers onder de bedrijven de markten veroveren met duurzame producten en diensten. Maar hoe doe je dat? Hoe werd de groothandel Eosta de grootste groothandel in biologische producten in Europa?

Zoals ook uit het onderzoek van het CBS van deze week naar de Sustainable Development Goals (SDG’s) weer blijkt: Nederland loopt achterop in Europa als het gaat om biologische landbouw en het kopen van biologische voeding.

Engelsman (1957) moet het dan ook vooral van andere Europese landen hebben, om zijn producten door te voeren. Op het podium van Nieuwjaarsevent van MVO Nederland en IDH maakte hij Nederlandse retailers met naam en toenaam nog uit voor ‘criminelen die de kluit belazeren’.

In het gesprek met P+ nuanceert hij: “Ik moet altijd een beetje lachen als Nederlandse supermarkten zeggen: ‘Ik zou best wel meer bio willen, maar het is niet beschikbaar’. En dan bestellen ze een palletje biologische mango’s, terwijl er ondertussen veertig pallets naar één enkele klant van ons in Duitsland vertrekken. Per dag. Het is vooral een kwestie van: wat heb je er voor over? En dan blijkt de bereidheid in de ons omliggende landen toch wat groter te zijn. Geen idee hoe dat komt. Ik denk dat de vraag ‘onstopbaar’ groeit, overal. Vooral omdat consumenten zich als burger steeds meer zorgen maken over hun gezondheid en die van het milieu. En ook steeds meer bereid zijn daar als consument conclusies uit te trekken. Misschien dat Nederlanders nog wat meer dan anderen denken: als het een dubbeltje meer kost, dan hoeft het niet meer. Het pennywise poundfoolish-gehalte is hier nog wat groter. Maar ik weet het niet, hoor. Ik ben maar een eenvoudige groenteboer uit Waddinxveen-West.

Ondanks deze bescheiden uitspraak werken er bij Eosta inmiddels op kantoor honderd mensen en in de kleinverpakking nog eens een 200, afhankelijk van seizoen. Vanuit zijn raam kan Engelsman het nieuwe hoofdkantoor zien verrijzen, dat gebouwd wordt door architect Thomas Rau.

Lees het volledige P+ interview hier

Downloads

Meer info download je hier:

P+ Special over Europees marktleider Eosta (415 kb)