Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Lynda en haar Harley, foto MotoShare
Lynda en haar Harley, foto MotoShare
02 januari 2017

Vakantie 2017: samen een Harley Davidson delen

De deeleconomie zet verder door dit jaar. Nieuw is de kans om vakantieritten te maken op een Harley Davidson of andere motor. Het deelplatform MotoShare voert een succesvolle crowdfunding om het aantal beschikbare motoren uit te breiden.

Het lijkt op het eerste oog niet duurzaam: voor je plezier op een motor rijden. Motor rijden is zelfs duurder dan autorijden, per kilometer uitgerekend. Maar nog minder duurzaam is een motor die in de garage stof staat te vangen. En dat is voor de meeste motoren in Nederland het geval: er wordt gemiddeld maar 3000 kilometer per jaar op gereden. Toch stijgt het aantal verkopen van motoren. Het is altijd zonde van de energie en de materialen wanneer er geen gebruik van wordt gemaakt.

Nederland telt bovendien meer mensen met een motorrijbewijs dan er motoren zijn: van de 1,3 miljoen motorrijders heeft minder dan de helft een Ducati, Honda, Kawasaki of BMW in de schuur staan.

De deeleconomie kan helpen deze onevenwichtigheid tussen vraag en aanbod in lijn te brengen, door zoveel mogelijk motoreigenaren voor te stellen hun tweewieler tegen een vergoeding uit te lenen. MotoShare verzorgt in samenwerking met een verzekeraar een goede dekking tegen ongelukjes of ongevallen.

Het hoogste aantal beschikbare motoren is nu nog in Noord-Holland te vinden: bijna 60. Met het geld van de crowfdundingcampagne, inmiddels al meer dan 130 duizend euro, wil MotoShare dit aantal uitbreiden, mogelijk zelfs op Europees niveau. Dan kan er ook in Italië opgestapt worden, voor een onvergetelijke rit langs de Amalfi-kust, bijvoorbeeld.

Of even een weekendje naar het Zwarte Woud op een Harley Davidson. MotoShare heeft inmiddels vier bezitters bereid gevonden hun machine te delen, voor een dagvergoeding van 89 tot 134 euro. De duurste is de groene Streetglide Special van 1690 cc van Guy in IJmuiden uit 2014, dus nog bijna gloednieuw.
 

Lynda Provoost van MotoShare deelt haar eigen Harley Sportster 1200 uit 1997 ook met andere liefhebbers. Ze verwacht dat de gevraagde vergoeding van haar deelplatform een nieuwe markt zal aanboren, ook al bestaan er ook commerciële verhuurbedrijven. Provoost: “Die zitten vaak niet om de hoek, de prijzen zijn hoog. Huurders zijn ook gebonden aan openingstijden, vaak zijn deze zaken dicht op zondag. En het aanbod is heel beperkt. Delen is bovendien leuker, door het persoonlijke contact tussen liefhebbers onderling.”

Investeren in MotoShare kan nog 13 dagen via Symbid. De eigenaren van het platform beloven een rente van 8 procent met een looptijd van 5 jaar. Om de zaak stevig op de weg te krijgen hebben ze al behoorlijk veel salaris ingeleverd.

Crowdfunding voor MotoShare bij Symbid

De website van Motoshare