Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Wijers op zoek naar nationale iconen NL
Wijers op zoek naar nationale iconen NL
02 mei 2014

Maak duurzaam bedrijf Nationaal Icoon

Duurzame bedrijven winnen de ene na de andere ondernemersprijs, vaak vanwege innovatieve producten en diensten. Nu is er de kans om dit te verzilveren en door Hans Wijers als Nationaal Icoon 2014 uitgeroepen te worden.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft de opdracht gekregen om inzendingen te verzamelen. Gezocht wordt naar overstijgende plannen, van het niveau van een compact disc, de deltawerken of de kunstnier. Zaken die Nederland op de wereldkaart hebben gezet.

Juist uit duurzaamheidsland kan het leiderschap komen om zulke grote technologische vindingen of concepten te presenteren. Denk aan een uitwerking van het concept ‘Nederland Wereldstad’ van Meiny Prins van Priva, waarover P+ eerder publiceerde. Juist ons dichtbevolkte land, toch met veel groene stukken, kan dienen om de uitdijende wereldsteden leefbaar te houden. Nederland blijkt uitstekend in staat om zo’n stad te laten functioneren. Maar vermarkten doen we deze kennis niet, omdat we het niet bundelen tot een business-propositie. Hoe lossen wij hier het energievraagstuk op, met steeds meer lokale duurzame initiatieven? Hoe hebben wij de logistiek voor elkaar?

In een interview met het digitale tijdschrift Forum van VNO-NCW noemt oud-topman Hans Wijers van AkzoNobel ook de kaarttechnologie waaruit TomTom is voortgekomen. Ook Wijers vindt dat Nederland eigen vindingen meer moet claimen en gebruiken voor de ‘branding’ van ons land. “Zoals de scheepsbouw in de Gouden Eeuw deed, de uitvinding van de telescoop.” Wijers gaat vier jaar lang op zoek naar zulke nieuwe voorbeelden.

Wijers verwacht dat de meeste voorstellen van consortia van bedrijven en universiteiten zullen komen. En wat zullen de winnaars daarmee opschieten? Wijers: “Dan krijg je op ministerieel niveau een ambassadeur die bijvoorbeeld bij de EU in Brussel voor je kan aankloppen. Het ligt voor de hand, hoewel daar geen garantie voor bestaat, dat in de loop van de tijd geld wordt vrijgemaakt op begrotingen. Je krijgt spreektijd op handelsmissies. Je komt in de publiciteit en dat doet veel. Andere partijen willen zich bij je aansluiten, mensen willen altijd meedoen met winnaars.”

Belangstellende bedrijven, consortia of andere gegadigden kunnen zich tot dinsdag 1 juli aanmelden om kans te maken op de titel "Nationaal Icoon". De jury onder leiding van Wijers selecteert uit de inzendingen de beste projecten, die hun innovatie mogen pitchen. Op 3 november 2014 benoemt het kabinet maximaal drie projecten tot nationaal icoon. De bekendmaking vindt plaats tijdens de Innovatieconferentie in de Ridderzaal.

Er zijn wel randvoorwaarden voor deelname geformuleerd. Het kabinet is op zoek naar projecten, die:

+ een ambitieuze stip zetten op de horizon bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken
+ een groot economisch perspectief hebben
+ technologisch grensverleggend zijn met uitstraling op wereldschaal

De projecten dienen bij te dragen aan de doelstellingen van het Europese innovatieprogramma Horizon 2020 en kunnen in verschillende fases verkeren: van technologische doorbraken in R&D-fase, tot projecten met grootschalige toepassing op korte termijn tot inspirerende programma’s die meerdere projecten aanpakken.

Hier de link naar het bericht van de RVO met aanmeldingsmodule.

Directe link naar de aanmeldingsmodule (nieuwste versie Adobe Reader noodzakelijk)