Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
no taxi driver
no taxi driver
25 februari 2014

Autoscout: Europa wil zelfrijdende auto

Volgens de tweedehands-autoverkopers van de website Autoscout wil 64,2 procent van de Europeanen in de toekomst een auto met een automatische piloot.

Maar helaas ontwijkt Autoscout de hamvraag, die leeft in duurzaamheidsland. Wij zijn benieuwd of die auto die zelf rijdt een elektrische auto zal zijn.

Het onderzoek geeft wel antwoord op de vraag of die auto nog wel een ‘bezit’ is, of een ‘gebruiksvoorwerp’, dat door meerdere mensen wordt gedeeld. Het onderzoek stelt: “Waar slechts 5,3 procent van de respondenten in de leeftijdscategorie 18 tot 29 zichzelf een auto ziet huren of delen, staan oudere deelnemers veel meer open voor deze mogelijkheid.”

Wij citeren: “Minder verrassend echter is het feit dat aanzienlijk meer stadsmensen dan plattelandsmensen  bereid zijn de auto te delen (9,4 procent van deelnemers in steden met meer dan 100.000 inwoners, 4,9 procent in plekken met minder dan 5.000 inwoners). Als wij de verschillende landen vergelijken, dan zien wij dat de Oostenrijkers (13,8 procent) en de Nederlanders (10,9 procent) meer openstaan voor een oplossing waarbij er geen sprake is van autobezit.”

Wij wantrouwen deze cijfers als het om jongeren gaat. Onze indruk is dat heel wat meer jongeren de eigen auto voor gezien houden, zeker in de stad. Maar volgens de onderzoekers weegt het ‘hebben van privacy’ zwaarder. En dat zou de auto bieden, ook al ziet iedereen wie er in de file in zijn neus zit te peuteren.

Maar goed. De Europese autobezitters willen in overgrote meerderheid meer veiligheid, ongeacht het land waar ze in wonen. En van alle respondenten verwacht 35,7 procent de automatische piloot in bepaalde situaties te zullen gebruiken, terwijl 28,5 procent de functie altijd ingeschakeld zal houden. Met andere woorden: 64,2 procent gaat volledig voor de automatische piloot, zij het af en toe.

Deze cijfers zijn niet voor alle Europese landen gelijk. Autoscout: “Wanneer wij de verschillende landen vergelijken zien wij dat de Oostenrijkers en de Spanjaarden het meest openstaan voor een zelf rijdende auto; 76,2 procent van de Oostenrijkers geeft aan de autopilootfunctie (tenminste deels) te gebruiken, ten opzichte van 74,2 procent van de Spanjaarden.”

Goed om te zien is dat Nederlanders het aspect ‘milieuvriendelijk en duurzaam’ op de tweede plaats zetten, als het om de auto van de toekomst gaat. Over heel Europa gemeten komt dat aspect pas op de vierde plaats. Maar over het algemeen genomen verwachten Europeanen wel dat de automatische piloot vooral een besparing op brandstof of energie tot gevolg heeft: maar liefst 89,1 procent denkt dat.

Een ander missertje in het onderzoek is ook de geschiedschrijving van de allereerste op de automatische piloot gebaseerde lange afstandsreis. Die wordt in 2013 geplaatst en toegeschreven aan een Mercedes-Benz S-Klasse, met 12 camera’s en sensoren aan boord. Zo ver wij weten rijden er in San Francisco al wat langer zeven auto’s van Google rond, waar geen bestuurder meer aan te pas komt. Het prototype, de Stanley, dateert zelfs al van 2005. In Amerika is er ook sinds 2011 een wet in de staat Nevada die het gebruik van deze voertuigen regelt. Google doet over de eerste rijtests nogal geheimzinnig, maar er is al een rit over de Pacific Coast Highway gemaakt en ook een rondje om Lake Tahoe heen. We moeten niet gek opkijken wanneer een bedrijf als Google de traditionele auto-industrie het nakijken geeft.

Het volledige onderzoek van Autoscout is te downloaden, zie linkerkolom onderaan.

Downloads

Meer info download je hier:

Onderzoek Autoscout (1300 kb)