Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Forze waterstofauto
Forze waterstofauto
19 februari 2016

Waterstofauto Forze in race tegen benzineauto

Forze, het waterstofraceteam van TU Delft, gaat als eerste waterstofauto ter wereld de strijd aan met benzineauto’s. Deze primeur zal plaatsvinden tijdens de Supercar Challenge op het TT circuit in Assen, in augustus.

Na de Klimaattop in Parijs begint waterstof als krachtbron ‘herontdekt’ te worden. Zo’n 15 jaar geleden waren de verwachtingen hoog gespannen, zelfs Mercedes testte in Amsterdam, Duitsland en op IJsland bussen voor stadsvervoer die op waterstof liepen.

Eelco Rietveld, nu werkzaam bij EY, organiseerde races met karts die op waterstof liepen. Grote energieconcerns besloten echter op een toekomst met (vloeibaar) gas in te zetten: de productie van waterstof zou te duur zijn en teveel energie kosten. Productie met zonnepanelen in zuidelijk landen lijkt een oplossing te zijn, maar ook dat is nog niet zo eenvoudig. Hoe komt het waterstof hier? Rietveld, ingenieur: “Het transportprobleem uit Noord-Afrika is nog niet opgelost. Waterstof kun je niet zomaar in een tanker pompen en aanvoeren overzee. Het kan wel in gasleidingen worden bijgemengd.”

De kart van Rietveld van toen is vandaag de raceauto Forze van studenten uit Delft, die een heuse sponsor wisten aan te trekken. Forze vond PitPoint clean fuels, producent en leverancier van schone brandstoffen. PitPoint heeft de intentie om zich voor langere termijn aan het team te verbinden. Behalve een financieel component, behelst de samenwerking ook een kennisuitwisseling.

Het sponsorschap zorgt ervoor dat Team Forze, dat uit zeventig studenten van verschillende faculteiten van de TU Delft bestaat, zich verder kan ontwikkelen. “We zijn blij met de nieuwe sponsor”, zegt Rick Everaert, teammanager bij Forze. Het raceteam kan dankzij het sponsorschap verder met de productie van de Forze VII, de nieuwste raceauto van het team uit Delft. “In juni rolt deze van de band af en is hij klaar voor circuitraces”, zegt Everaert. Het is dus alweer het zevende type dat de studenten hebben doorontwikkeld.

De Supercar Challenge is in 2001 gestart voor GT’s en toerwagens, Vanaf 2012 zijn daar de Sportcars en prototypes aan toegevoegd in de groep Superlights. Op 6 en 7 augustus, tijdens de GAMMA Racing Day op het TT circuit Assen, zullen deze supersnelle Sportscars het tegen elkaar opnemen. Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge, is verheugd met de deelname van Team Forze. “Het is een mooie uitbreiding van het deelnemersveld, waarbij Forze laat zien wat de enorme potentie is van waterstof als schone brandstof. Dit is een goede manier om hier aandacht voor te vragen.”

PitPoint is sinds dit jaar een samenvoeging van CNG Net en LNG 24 (beiden dochters van BallastNedam) en levert schone brandstoffen als Groengas, CNG (Compressed Natural Gas) en LNG (Liquid Natural Gas). Daarnaast biedt PitPoint ook andere clean fuels aan als waterstof en elektriciteit . Om deze schone brandstoffen bereikbaar en betaalbaar te maken voor bedrijven, overheden en particulieren opent PitPoint steeds weer nieuwe tankpunten en faciliteert het bedrijf in elektrische oplaadpalen.

PitPoint clean fuels