Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Bob Hutten, foto Mischa Keijser
Bob Hutten, foto Mischa Keijser
12 oktober 2018

Cateraar Bob Hutten wil gelukkig maken

“Mijn doelstelling is om jou gelukkig te maken.” Directeur Bob Hutten van kwaliteitscateraar Hutten vertelt in de nieuwe P+ Special hoe hij dit uitgangspunt heeft vertaald in duurzaam bedrijfsbeleid. Zijn medewerkers maken een ‘gelukswijzer’ in plaats van een jaarlijks ‘beoordelingsgesprek’ te voeren. Met deze benadering hoopt Hutten een groot publiek mee te kunnen nemen in de transitie naar gezonde voeding.

Bob Hutten (1966) is de meest opvallende CEO in de catering in Nederland. Zijn filosofie lijkt spiritueel, maar bracht zijn bedrijf in praktijk economisch succes. Zijn klanten worden blijkbaar ook gelukkiger van zijn duurzame insteek. Hutten in P+: “We zijn de laatste vijf jaar in omzet verdubbeld. Het was toen 40 miljoen euro, nu 90 miljoen. Ik denk dat de totale cateringbranche nu op een omzet van zo’n 1,2 miljard euro zit. We horen bij de top 5 in grootte.” 

Er gaat in de duurzame catering in Nederland 282 miljoen euro om. Dat is echter niet meer dan 5 procent van wat er in zijn totaliteit in de foodservice aan omzet wordt gemaakt. Hutten probeert daarom zijn branchegenoten mee te trekken om het aandeel duurzame voeding te vergroten. Binnen het Koplopernetwerk van MVO Nederland werkt hij mij om tot een transitie van de sector te komen.

Hutten is vooral bekend vanwege de Verspillingsfabriek, waar mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt werken. Ze maken er soepen en sauzen van landbouw- en tuinproducten die niet goed genoeg worden gevonden voor de supermarkt. 

In P+ vertelt hij dat zijn bedrijfsfilosofie opmerkelijke resultaten tot gevolg heeft. “Stel dat wij morgen snoep gaan maken. Dan zou dat altijd snoep zijn dat veel minder of geen suiker zou bevatten. Het moet duurzaam zijn. Aantoonbaar beter, zichtbaar, voelbaar en eerlijk zijn. Want alles is transparant. Zo hebben wij in het Prinses Máxima Oncologisch Kindercentrum snoep van groenten gemaakt. En we hebben de kinderen die niets meer lustten, toch weer aan het eten gekregen. Omdat wij er in geloofden dat het anders kon.” 

Andere voorbeelden zijn de concepten voor ‘Het Beste Zorgrestaurant’ en ‘Het Beste Schoolrestaurant’ en natuurlijk de 'Verspillingsfabriek'.

Dat deze ideeën bij zijn 2000 medewerkers opborrelen is volgens Hutten een direct gevolg van de bedrijfsfilosofie. De gelukkige ‘samenwerkers’ van Hutten willen op hun beurt ook klanten gelukkig maken. Hutten vertelt in P+ dat hij dan ook iedereen aanraadt een ‘gelukschilderij’ te maken. 

Wat dat is? Lees het volledige interview in de nieuwe P+ Special.

Downloads

Meer info download je hier:

BobHuttengeluksschilderij.pdf (951 kb)