15 Mar 2019

P+ SPECIAL: Grote bedrijven veroveren de deeleconomie

Grote bedrijven veroveren deeleconomie

Tal van grote bedrijven als autoproducenten veroveren momenteel de deeleconomie. Ze starten deelplatforms waarmee ze hun auto’s niet langer verkopen, maar deze verhuren. Andere gevestigde bedrijven zoals hotelketens slokken ook succesvolle bedrijven in de deeleconomie op. Dat constateerden hoogleraar Ans Kolk en onderzoeker Francesca Ciulli na onderzoek over de deelname van concerns aan de deeleconomie. Ze deden deze studie vanuit de Universiteit van Amsterdam, in het kader van een onderzoeksprogramma naar duurzame businessmodellen van het NWO en Het Groene Brein.

In de P+ Special van deze week vertellen Kolk en Ciulli hoe de reuzen van vandaag de dwergen van de deeleconomie opslokken, ze nabootsen of met ze samenwerken. Kolk concludeert in P+: “Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat bedrijven nu onderzoeken of de deeleconomie hun concurrentiepositie kan verbeteren, of hun kosten omlaag kan brengen.”

De onderzoekers stellen met deze constatering het beeld bij dat de deeleconomie zich nog steeds op wijkniveau bevindt, waar bewoners via een deelplatform aan elkaar een schuurmachine uitlenen of maaltijden bereiden. 

Ook gaan ze in op de duurzame belofte die van de deeleconomie uitging: Kolk in P+: “De deeleconomie werd neergezet als iets dat geweldig zou worden. Goed voor duurzaamheid, goed voor mensen. Dat beeld is nu wel veranderd. We weten nu waar Airbnb en Uber óók toe hebben geleid: overlast in de steden, vragen over belastingafdracht, discussies over woongenot en verkeersveiligheid. Daarom is er nu een breed maatschappelijk debat of de deeleconomie goed of slecht is. Er zijn mensen die zeggen: het had beperkt moeten blijven tot kleinere initiatieven in de wijken. Anderen zeggen: het kan ook een positief effect hebben als grotere bedrijven deelnemen. Daarom kijken we daarnaar. En hoe pakt dat dan uit voor verschillende aspecten van duurzaamheid, sociaal en milieu?”

De nieuwste ontwikkelingen in de deeleconomie hebben ook nieuwe woorden opgeleverd, zoals sharewashing. Ciulli: “Er zijn investeerders die appartementen kopen en de verhuur via Airbnb regelen. Sommige mensen vinden dit sharewashing.” Door platforms die hulp bij klusjes aanbieden is het woord de gig-economy ontstaan. Het is vernoemd naar de eenmalige optredens van musici in clubs. Het gaat om werk dat niet langer duurt dan de opdracht.

De wetenschappers durven dan ook de stelling niet aan dat de deeleconomie een bijdrage aan een duurzamer wereld levert en alleen sociale en milieuvoordelen oplevert. “Dat hangt er maar net vanaf”, zeggen ze.

Kolk in P+: “Bijvoorbeeld met deelauto’s: als de deeleconomie betekent dat auto’s meer intensief gebruikt worden, kan het ook zo zijn dat mensen die geen auto hadden en de fiets of de trein namen nu wel ineens auto gaan rijden.”

In de P+ Special worden 10 voorbeelden van grote gevestigde bedrijven genoemd die actief zijn in de deeleconomie.

Download P+ Special ‘Grote bedrijven veroveren deeleconomie’. Ook met de link naar de volledige tekst van het artikel van Kolk en Ciulli.





Reacties op dit bericht