02 Dec 2012

True Price opgericht: Echte prijs betalen


Weten wat een product echt kost,  inclusief de externe ecologische en sociale kosten. Consumenten willen het, bedrijven moeten het willen. Dat is de overtuiging van dr. Adrian de Groot Ruiz, directeur van de binnenkort te lanceren beweging True Price.

De vraag of het mogelijk is de werkelijke prijs van producten te berekenen is volgens de Nijmeegse assistant professor een gepasseerd station sinds Puma vorig jaar als eerste bedrijf wereldwijd een Environmental Profit & Loss berekening presenteerde van de sportschoenen die het maakt.  Aan het in kaart brengen van de sociale kosten (zoals onderbetaling van arbeiders) werkt Puma overigens nog. Volgens True Price gaat het erom nu veel meer bedrijven over te halen soortgelijke winst- en verliesrekeningen op te stellen. Daarbij helpt het als consumenten meer inzicht hebben in de echte prijs van het product dat zij willen aanschaffen. Hun druk zal bedrijven aanzetten tot innovatie om de schade van de productie te verminderen. 

True Price is een initiatief van Worldconnectors en wordt ondersteund door de Nationale Commissie voor Duurzame Handel (NCDO) en het Initiatief Duurzame Handel (IDH). Ook AkzoNobel en OxfamNovib hebben zich inmiddels aangesloten. Lid van de net opgerichte Task Force zijn zwaargewichten als voormalig directeur-generaal van ABN Amro en huidig voorzitter van het Global Reporting Initiative (GRI) Herman Mulder, voormalig Unilever-topman Hans Eenhoorn en Andre Veneman, directeur Duurzaamheid bij AkzoNobel en voorzitter van IDH’s Supervisory Board. True Price gaat begin 2013 van start en zal volgens de initiatiefnemers de Nederlandse positie als voorloper op het terrein van duurzame handel verder versterken.

De Groot Ruiz (zelf lid van Worldconnectors en van Global Shapers, een initiatief van het World Economic Forum) kondigde de nieuwe beweging aan tijdens een bijeenkomst op het ministerie van Buitenlandse Zaken. True Price wil niet alleen de transparantie over externe kosten stimuleren, het zal ook met andere partijen werken aan een standaard om die kosten te berekenen. “Eindelijk gebeurt er iets”, reageerde Simon Smits, DG Internationale Handel op het ministerie: “Over het doorberekenen van externe kosten wordt al vijftien jaar gepraat. Nu komt er schot in de zaak.” 

De Environmental Profit & Loss rekening van Puma – waarover meer in het komende P+-magazine –krijgt overigens op korte termijn al navolging. Voormalig Puma-topman Jochen Zeitz en Richard Branson van Virgin zijn de boegbeelden van een coalitie van twaalf multinationale ondernemingen die in 2013 ook een dergelijke alomvattende milieurekening van hun producten zullen publiceren.

Website van True Price

 

Een bericht van Hans van de Veen

 

 

 





Reacties op dit bericht