Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Anneke Sipkens, foto Deborah Roffel
Anneke Sipkens, foto Deborah Roffel
28 april 2017

Trump helpt bij bundelen organisaties

Directeur Anneke Sipkens van stichting DOEN is begonnen organisaties te bundelen om meer duurzame kracht te ontwikkelen. “De absurde proporties van het marktdenken” van president Trump helpt daarbij, vertelt ze in een interview in de nieuwe Special van P+: “Het kan nog wel eens een zegen zijn dat Trump er is.”

Burgeractivatie, dat is de inzet van Sipkens de komende jaren. Nu een jaar als directeur bij Stichting DOEN aan de slag, begint dit beleid nu vorm te krijgen. “En wat wil je dan bereiken? Dat we aantoonbaar en beweging in gang hebben gezet, bijvoorbeeld een netwerk hebben opgezet voor de nieuwe economie, waarop mensen ingestapt zijn en hebben bijgedragen.”

Ook de golf van burgerinitiatieven kan op steun van DOEN rekenen, in het bijzonder de buurtgebonden activiteiten. Sipkens: “Voor ons zijn daarbij ook de buurtinitiatieven belangrijk, de commons. Zij spelen een rol in de overgang van het marktdenken naar het gemeenschapsdenken. Dat wij zorg dragen over wat van ons allen is. Daar wil DOEN meer handen en voeten aan geven. Wij weten dat het daar zit.”

In het algemeen: “En het mag best wat activistischer.”

Sipkens vertelt in P+ over haar gecombineerde studies, haar loopbaan en haar stevige gesprekken met grote bedrijven, toen ze als directeur voor accountancy Deloitte werkte. Ze begon haar loopbaan als marketeer bij Unilever. Voor haar was het moment dat de aanvoer van vis voor de vissticks van Captain Iglo stokte een keerpunt.

Ze verhaalt in P+ over de rol die Antony Burgmans eind vorige eeuw speelde, voordat hij later CEO van Unilever werd. Sipkens: “Hij heeft naar aanleiding van dit debacle de stap gezet om te gaan praten met het Wereld Natuur Fonds. Daarmee ging hij echt ver voor de troepen uit. Banden met een ngo aanknopen? Dat deed je in die tijd niet. Vele jaren later heeft hij mij wel eens verteld dat als hij voor die stap vooraf toestemming aan zijn bestuur zou hebben gevraagd, ze absoluut nee hadden gezegd. Een harde businessman, maar hij begreep wat er aan de hand was. Ik denk dat hij net zo gechoqueerd was door de situatie als ik.”

Naast Trump en Burgmans heeft Sipkens het ook over haar oud-Unilever collega Mark Rutte.

Bij DOEN heeft Sipkens inmiddels de start gemaakt om organisaties die worden ondersteund tot meer onderlinge samenwerking aan te zetten. Ze heeft daarbij een budget tot haar beschikking van 37,2 miljoen euro, als beneficiant van de Goede Doelen Loterijen en 2,2 miljoen euro uit eigen middelen.

Sipkens zegt geholpen te worden door standpunten van president Trump, die maatregelen nam die de opwarming van de aarde versnellen.

Sipkens in P+: “Zijn doorgeslagen marktdenken roept zoveel weerstand op. Hij brengt het in zulke absurdistische proporties. De kolenmijnen weer open! Terug naar het begin van de vorige eeuw. Dat gaat voor veel mensen te ver, hij roept daarmee heel veel oppositie op. Hopelijk bundelen de tegenkrachten zich, ook in duurzaamheidsland.”

Sipkens realiseert zich dat het verbinden van initiatieven niet zo makkelijk is. “Er zijn zoveel concurrerende organisaties. Dat vind ik zo erg. Het is het laatste wat ik wil. We moeten juist met elkaar samenwerken. We streven allemaal die duurzame wereld na, dus hou op om via de ego’s elkaar te beconcurreren.”

De eerste gezamenlijke bijeenkomst van organisaties die ondersteund worden door DOEN is al een feit, onder begeleiding van Otto Scharmer, bekend door zijn ‘Theory U’. Aan deze bijeenkomst over de vlag van de Nieuwe Economie namen onder andere deel: Turntoo, NL Kantelt, Ex’taks, C2C Products Innovation Institute, EPEA, Impact Hub en Metabolic.

Download hier de P+ Special over Anneke Sipkens

Downloads

Meer info download je hier:

P+ Special Anneke Sipkens van DOEN (1747 kb)