Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Trendboek P+
Trendboek P+
08 juni 2017

Een P+ Trendboek als relatiegeschenk

De eerste reacties op het nieuwe uitgavenbeleid van P+ zijn heel positief. Hoofdredacteur Jan Bom biedt in zijn column een bloemlezing. Hier zijn rubriek in het nieuwe P+ Trendboek, vol visies en praktijkverhalen.

Jan Bom schrijft: “Hoe voelt het? Hoe ruikt het? Hoe is de eerste indruk? Bladenmakers vragen voortdurend aan lezers wat ze van het laatste nummer vinden, want de laatste uitgave moet altijd de beste zijn.

We hebben ons publicatiebeleid verduurzaamd in de richting van de circulaire economie. Die winst zit vooral in een besparing op de vervoerskosten. De bezorger komt niet langer vier keer per jaar langs om P+ in de bus te doen, maar nog slechts twee keer. Dat scheelt aan CO2-uitstoot.

Krijgt u hierdoor minder P+? Nee! Integendeel. Dit nummer telt maar liefst 116 pagina’s, meer dan twee keer zoveel als de vorige uitgave. Mooier gedrukt, ook nog. Bovendien hebben we inhoudelijk een verdiepingsslag gemaakt door onszelf de opdracht te geven elke week een exclusieve P+ Special te maken over een trend die belangrijk is voor de voortgang van het duurzaam ondernemen. Een eigen onderzoek, met een journalistiek dossier als resultaat. Er zijn al genoeg websites op internet die niet veel meer doen dan persberichtjes doorgeven. Als gevolg hiervan zie ik een paar keer per jaar ‘het duurzaamste gebouw’ van Nederland uitgeroepen worden. Niet in deze P+. Bij ons vindt u de reportage van een hoofdkantoor dat bijna voor 100 procent circulair verbouwd is. Met alle creatieve vondsten in beeld gebracht. Zo komen we verder.

Het bijzondere is dat er door de koppeling boeiende kruisverbanden ontstaan. Zie hoe we de opmerkelijke opkomst van burgerinitiatieven in kaart hebben gebracht. Eerst de geschiedenis, door de eeuwen heen. Dan portretten van initiatiefnemers. In de wijken. Bij sociale ondernemingen. Daarna een interview waaruit blijkt bij wie de vele burgers die het ‘zelf doen’ op ondersteuning kunnen rekenen. Daarna komen de reportages over bedrijven die in goede samenwerking met bewoners grootse duurzaamheidsprojecten realiseren. Het toetje: de enquête onder MVO Experts die bevestigen dat het merendeel van de ondernemingen in Nederland ‘vermaatschappelijkt’. Dat noemen wij nieuws!

Zo treft u vele andere trends aan. Niet alleen door consequent de ‘doeners’ aan het woord te laten, de mensen uit de praktijk die de praktische problemen oplossen. In dit P+ Trendboek treft u voor het eerst negen (!) columnisten aan, topbeslissers die hun visie met u delen. Ze plaatsen ieder voor zich een ‘stip op de horizon’.

Dat we dit avontuur kunnen maken, dank ik aan de partners van P+. Zij geloofden in het plan. De eerste beloning is er al. Ik mocht de afgelopen maanden heel wat spontane reacties verzamelen. Hier een bloemlezing.

+ “Het ziet er fantastisch uit.” Paul Hartogsveld, senior Marketing & Communications FMO

+ “Dank weer voor jouw leiderschap in deze.” André Nijhof, Professor Sustainable Business and Stewardship Nyenrode Business Universiteit

+ “Mooie special. Speciaal genoemd bij de bijeenkomst met (nieuwe) partners gistermiddag.” Maria van der Heijden, directeur MVO Nederland

+ “De feedback die ik (op het interview) kreeg was: direct, duidelijk, energiek, geen holle frasen, stelling nemend, motiverend.” Anneke Sipkens, directeur Stichting DOEN

+ “Een inspirerende nieuwe impuls aan duurzame journalistiek. Helemaal top.” Marleen Janssen Groesbeek, lector Avans Hogeschoo

+ “Wat een rijkdom. Ik heb de indruk dat de kwaliteit iedere keer weer hoger wordt.” Jacques Reijniers, programmamanager ESB Business School, Tilburg University

+ “Ziet er mooi uit!” Gijs Dröge, directeur Stichting Milieukeur

+ “Wat een goede Special over leefbaar loon! Ga zo door en gij zult leefbaar beloond worden.” Ton Bervoets, directeur-eigenaar Sölk BV

+ “Dit is precies wat we nodig hebben.” Monic van Eerden, hoofd communicatie HVC

We weten uit lezersonderzoek dat u P+ graag doorgeeft aan collega’s, vrienden en familie. We hopen dat deze P+ een nog mooier relatiegeschenk is geworden.”

Wie zich nu abonneert op P+, krijgt dit Trendboek nog gratis nagezonden. Het abonnement gaat in bij het volgende nummer, dat in december verschijnt, het P+ Transitieboek.