Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Peeze koffie, foto Jan Bom
Peeze koffie, foto Jan Bom
23 februari 2018

De kunst van het koploper blijven

Koploper op duurzaamheidsgebied zijn, dat is een hele kunst. Koffiebranderij Peeze in Arnhem blijft de wereld verrassen met innovaties. Dit voorjaar weer met een composteerbare koffieverpakking, als volgende stap naar een circulaire economie. De nieuwe P+ Special gaat over de kunst van het duurzame koploper zijn. En hoe dat te blijven.

P+ sprak hierover met algemeen directeur Timmo Terpstra van de koffiebranderij in Arnhem. In zijn visie is Peeze geen duurzame koploper om zo het marktaandeel in de sterk concurrerende koffiemarkt te vergroten. Hij wil liever dat zoveel mogelijk concurrenten ook het duurzame pad inslaan.

Terpstra tegen P+: “Het beste compliment dat je kunt krijgen is gekopieerd te worden.”

Wel maakt hij een terzijde: “Maar bel niet mijn klanten op, ga in een andere vijver zitten vissen, ruimte genoeg”

Aanleiding voor het gesprek is onder meer een gloednieuwe verpakking voor koffie, die volledig afbreekbaar is.

Terpstra hierover: “De composteerbare folie kan bij het gft-afval. Gemaakt uit drie lagen, met Europese suikerbieten en cellulose als hoofdbestanddelen. Ook het overdrukventiel en de inkt is van composteerbaar materiaal gemaakt. Daar steken we tijd en energie in. We hebben het publicitaire voordeel de eerste te zijn. En we hebben zeker een half jaar tot driekwart jaar voorsprong op andere koffiebranders. Dat spreken we ook af met de leverancier van de folie. Maar ook hij moet uit de kosten van ontwikkeling komen en heeft meer volume nodig dan wij vragen. Dus spreken we een periode af waarna de vinding vrij de markt op gaat.”

Eerder had Peeze een andere wereldprimeur, met de introductie van een biologisch afbreekbare koffie capsule voor Nespresso-machines.

Andere onderwerpen die in deze P+ Special aan de orde komen zijn onder andere de verschillen tussen verschillende duurzame keurmerken. Ook nieuw is de verplaatsing van het branden van koffie naar de koffielanden zelf, om zo ter plaatse meer waarde aan de grondstof toe te voegen. Peeze, die zich richt op de zakelijke markt, ziet bovendien dat consumenten steeds meer voor kwaliteitskoffie kiezen en in meerderheid vinden dat dit op hun bedrijf afstraalt. “Van bakkie tot barista”, vat Terpstra deze ontwikkeling kortweg samen.

Download via deze link de complete P+ Special

Downloads

Meer info download je hier:

PDF P+ Special Koploper Peeze (996 kb)