Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 januari 2004

Captains of Industry even voorleespappa

De Nationale Voorleesdagen is de nieuwe, jaarlijkse campagne gericht op het voorlezen aan peuters en kleuters. Ruim 700 kinderopvanginstellingen doen mee. De Voorleesdagen worden gehouden tot en met zaterdag 7 februari 2004. De campagne is een initiatief van Stichting Lezen en is primair gericht op de kinderopvang, op groep 1 en 2 van de basisschool en op ouders met jonge kinderen. Het plezier van voorlezen staat centraal. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die al jong met voorlezen kennismaken, ook op latere leeftijd vaker lezen. Behalve een bron van plezier is lezen een belangrijke sleutel voor maatschappelijke participatie. Dat laatste is dan ook de reden waarom Rijkman Groenink zijn agenda inruimde voor het voorleesontbijt. Natuurlijk, hij heeft zelf ook twee jonge kinderen, maar zwaarder woog de symboliek. ABN Amro-medewerkers zijn enthousiast deelnemer aan het voorleesprojecten in het Amsterdamse. Al een jaar levert de bank 150 svoorleeshulpen, daar waar onderwijsinstellingen krap zitten. En dat is dan weer een stukje maatschappelijk participatie vanuit het bedrijfsleven. Zo is de cirkel rond. Twaalf dagen lang staan het kinderboek en voorlezen centraal in kinderdagverblijven, peuter- speelzalen, basisscholen, bibliotheken en boekwinkels. Bijzondere aandacht is er voor het Prentenboek van het Jaar, gekozen door een jury van medewerkers van openbare bibliotheken. Het winnende boek Ik wil de maan (Jonathan Emmett en Vanessa Cabban) en de negen genomineerde titels staan afgebeeld in Kleintje Boek. Dit gratis 'proefboekje' geeft, naast een overzicht van prentenboeken, tips voor het voorlezen. Het ligt tijdens De Nationale Voorleesdagen in boekwinkel en bibliotheek. Een bericht van Jan Bom