Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 mei 2004

Fujitsu maakt 's werelds eerste eco-computer

Eerder heeft Fujitsu al technologie ontwikkeld om notebooks te maken van graan en andere groenten, maar het was nog niet gelukt om deze technologie op grote schaal toe te passen vanwege de hoge brandbaarheid van het materiaal. Deze oudere technologie wordt wel gebruikt wordt voor kleine onderdelen. Het nieuwe biologisch afbreekbare materiaal kan gebruikt worden voor de hele behuizing van laptops. Zelf als dit nieuwe materiaal in de brand vliegt, komen er geen giftige stoffen vrij. Volgens Fujitsu zal met de nieuwe technologie het energiegebruik dalen tot 40 procent in vergelijking met de huidige kunststof behuizing. Het bedrijf wil nog dit jaar de eerste eco-laptops op de markt brengen. Voorlopig komt de eco-computer alleen op de Japanse markt. Fujitsu Nederland zei tegen P+ People Planet Profit nog niets af te weten van de eco-computer. Sinds midden jaren 90 ontwikkelt Fujitsu milieuvriendelijke initiatieven onder de naam ´Green Life 21´. Volgens Fujitsu´s Sustainability Rapport uit 2003 is 66 procent van alle nieuwe producten ´groen´, waarbij uitgegaan wordt van de eigen normen van het bedrijf. Het gaat om producten als laptops, desktops, mobiele telefoons en andere telecommunicatiemiddelen. Ook heeft Fujitsu een biologisch afbreekbare plastic tas ontwikkeld. Greenpeace laat het bedrijf dus met rust, maar niet HP, Samsung, Panasonic en Sony. Met Dell wordt nog 'onderhandeld'. "De acties zijn vooral bedoeld om het personeel van de bewuste bedrijven voor te lichten", zegt Bart van Opzeeland, campagneleider bij Greenpeace Nederland. "De afgelopen maanden hebben we met diverse bedrijven gesprekken gevoerd om hen over te halen over te stappen op niet-schadelijke stoffen." Volgens Van Opzeeland is Samsung al overstag gegaan. "Samsung heeft ons deze week laten weten hun producten aan te passen", zegt Van Opzeeland trots. "Alle producten van Samsung zullen binnen enkele jaren geen schadelijke stoffen meer bevatten." In het kader van de actie heeft Greenpeace op de website een speciale koopwijzer geplaatst waarop consumenten kunnen zien of hun producten schadelijke stoffen bevatten.