Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Alchemist~daktuincollectie
Alchemist~daktuincollectie
02 maart 2012

Lezerskorting op daktuinen-fashion Alchemist

Daktuinen in de stad. Dat zijn de inspiratiebronnen voor de lente- en zomercollectie van Alchemist, een van de meest draagbare fashionlabels van eigen duurzame bodem. Lezeressen van P+ kunnen via webshop Watmooi met 10 procent korting bestellen.

Het meest letterlijk wordt de inspiratiebron als afdruk op een T-shirt. Daar schiet tegen een oud muurtje een prachtige lichtpaarse Monnikskap omhoog. Op de achtergrond het silhouet van schoorstenen. Het is geen gewoon T-shirt, want het is veel langer dan normaal, valt zelfs iets over de heupen. De makers van Alchemist weten wat een hekel vrouwen er aan hebben om de hele dag een omhoog kruipend shirt omlaag te moeten sjorren.

Ontwerpster Caroline Mewe vertaalde de verborgen groene plekjes in de stad minder nadrukkelijk in haar jurken. Hier kiest ze soms voor laagjes, die net als stadstuinen ook deels onthullen, deels verstoppen. Zo ontstaat de alchemie waar dit label op is geïnspireerd, een mengsel van elementen, op zoek naar het hoogste edelmetaal: goud.

Ook de nieuwe lente- en zomercollectie van Mewe bestaat weer uit schijnbaar simpele elementen, die bij elkaar iets heel bijzonders worden. “De stijl van Alchemist is transparant en haast breekbaar, en wordt gedragen door sterke vrouwen van 30 +”, zei de creatief directeur eerder in een interview.

We citeren hieruit: “Ik werkte twintig jaar als inkoopster bij de Bijenkorf. Een wereldbaan, maar op een gegeven moment kon ik mijn ei er niet meer in kwijt. Hoe ik in het leven sta en hoe ik om wil gaan met mens en planeet, moest op een andere manier uiting krijgen. Toen zei mijn man, Kees Willem de Jong: ‘Nu ga je het zelf doen’. Hij heeft zelf damesmodeagenturen en had al een showroom, dus dat maakte het wel makkelijker. We zijn letterlijk aan de keukentafel begonnen.”

Omdat ze het meteen goed wilde doen, is Caroline eerst lid geworden van MADE-BY, het label voor duurzaam geproduceerde mode van Solidaridad. “Die hebben ons goed geadviseerd en ondersteund. Daarnaast helpen ze fabrieken aan een SA 8000 certificaat. Dan weet je dat er aan allerlei voorwaarden wordt voldaan, zoals daglicht, frisse lucht, geen kinderarbeid.”

Het modeplaatje is voor Alchemist belangrijk, daarom kan niet alles altijd 100 procent ‘goed’ zijn. “We begonnen met 50 procent goed en zitten nu op 80 procent. Soms is iets niet op een andere manier te maken. Onze klanten vinden het vooral belangrijk dat de kleding mooi en leuk is. Dat het biologisch is, is mooi meegenomen, maar voor de meesten niet het belangrijkste.”

Alchemist wordt inmiddels verkocht in zo’n zestig winkels in Nederland. Ook zijn er internationale klanten. De collectie bestaat uit 80 tot 100 varianten. Caroline maakt met haar ontwerpsters wat ze zelf wil dragen en haalt haar inspiratie dicht bij huis. “Wat ik op straat zie, restaurants waar je eet, maar ook bloemen voor de kleuren.”

Nu groendaken eindelijk beginnen door te breken, biedt Alchemist de kleding die je draagt wanneer je het dak op gaat, nippend aan een superkoele en oudroze Pinot Grigio Ramoto.

De webshop Watmooi.nl biedt een forse collectie van Alchemist aan. Lezeressen van de website van P+ (en het eZine) kunnen bij Watmooi.nl tot 1 juni een actiecode invoeren, die de prijs automatische 10 procent verlaagt. Deze actiecode is per persoon 1 keer geldig en luidt: pplus3

Alchemist op de webshop van Watmooi.