Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Dazure, Odette Bakker en Indra Fishert
Dazure, Odette Bakker en Indra Fishert
25 juni 2021

Financiële dienstverlener Dazure: feminiene waarden centraal

Het moet ook anders kunnen, dachten Odette Bakker en Indra Fishert toen ze in 2008 financiële dienstverlener Dazure oprichtten. Het duo kwam met een fris tegengeluid in een wereld waarin bestaande relaties het meestal afleggen tegen nieuwe klanten en masculiene normen dominant zijn bij het ontwikkelen van nieuwe financiële producten. Inmiddels vindt Dazures doel om te voorzien in eerlijke financiële voorlichting en de producten ook voor vrouwen geschikt te maken, breed gehoor.

Dazure lanceert nu ook Mo-Lotta, een contentplatform waarop de financiële productontwikkelaar vrouwen door middel van storytelling op een laagdrempelige manier vertrouwd maakt met financiële producten. Op het platform wil het merk vooral producten aanbieden die in een hypotheekgesprek niet snel aan de orde komen.

Waar vrijwel alle banken en verzekeraars zich richten op een masculiene doelgroep met een strakke en zakelijke aanpak, kenmerkt Mo-Lotta zich door een open en vrouwelijke stijl. Door middel van herkenbare verhalen wordt op een laagdrempelige manier duidelijk wat het nut kan zijn van bepaalde financiële producten. Zo biedt het contentplatform concrete oplossingen voor mooie én schrijnende situaties. Frishert: “Met dit platform hopen we een grote groep mensen te informeren over de financiële gevolgen van bepaalde levensfasen en keuzes. We merken bijvoorbeeld dat een zwangerschap, vaker dan de aankoop van een huis, een moment is waarop mensen hun zaken financieel beter willen regelen, daarna is er immers iemand om voor te zorgen.”

Vorig jaar steeg het marktaandeel van 3 naar maar liefst 12,5 procent en verlaagde de financiële dienstverlener voor de zesde keer de premie van de overlijdensverzekering, een unicum in de financiële wereld. Maar Bakker en Fishert zijn kritisch. “We zijn er echt nog lang niet. Het is niet meer van deze tijd dat financiële producten en diensten alleen op mannen worden afgestemd.”

Dazure verkoopt alleen producten waar het duo voor 100 procent achter staat en die de twee onderneemsters naar eigen zeggen ook aan familie en vrienden zouden aanbieden. De focus op het eerlijke verhaal en feminiene waarden loopt als een rode draad door alle onderdelen van het bedrijf. 

“Mensen ervaren verzekeringen vaak als saai en noodzakelijk. Maar wij zien het als iets wat ook een sociale impact heeft ”, vertelt Bakker. “Toen vorig jaar bijvoorbeeld de man van een klant overleed hebben we haar een mooi gedicht op een houten kaartje gestuurd. Waarna ze ons opbelde en vertelde dat ze enorm was geraakt. Juist in zo’n periode wanneer mensen met veel instanties te maken krijgen, vinden we persoonlijke aandacht belangrijk. Want we zien onze klanten niet als nummers maar als mensen. In onze sector gebeurt dat helaas vaak wel.  We hopen dan ook dat dat andere adviseurs deze manier van denken overnemen. Want het is hard nodig om de menselijke maat weer terug te brengen in de financiële dienstverlening.”

“Iedereen is anders, maar we worden vaak op dezelfde manier behandeld. Niet alleen fysiek is er lang een focus geweest op het masculiene deel van de bevolking maar ook in de financiële wereld zijn de masculiene waarden nog steeds dominant. Met als gevolg dat vrouwen het al decennialang moeten stellen met producten en diensten die hen niet aanspreken of nauwelijks passen.

“Als het gaat om feminiene waarden en behoeften heeft de financiële branche nog een hoop in te halen. “Neem bijvoorbeeld de medische vragen die een vrouw moet beantwoorden wanneer ze een verzekering wil afsluiten. Die zijn allemaal vanuit een mannelijk perspectief bedacht, maar vrouwen zijn geen mannen. Wie doet alsof dat wel zo is, slaat al snel de plank mis. Kijk bijvoorbeeld naar hart - en vaatziekten, tegenwoordig sterven daar meer vrouwen dan mannen aan omdat de eerste kenmerken vaak niet worden herkend. De klachten die mannen hebben, treden bij vrouwen vaak helemaal niet op maar veel mensen weten dat niet. Gelukkig komt daar nu in de zorg steeds meer aandacht voor.” 

Naast dominante mannelijke normen krijgen vrouwen vanuit hun opvoeding vaak ook te maken met een aangeleerd verschil in mannelijk en vrouwelijk gedrag dat voor vrouwen niet altijd even goed uitpakt. Fishert: “Kijk bijvoorbeeld eens naar scheidingen, het zijn nog steeds vrouwen die daar de grootste financiële gevolgen van ervaren.  De economische zelfstandigheid en de arbeidsdeelname van vrouwen is de afgelopen jaren weliswaar toegenomen, maar nog steeds verliezen zij na een scheiding maar liefst 25 procent van hun koopkracht terwijl dit bij mannen slecht 0,2 procent is. Natuurlijk werken vrouwen vaker in deeltijd en blijven de kinderen in de meeste gevallen bij hun moeder wonen, maar het heeft ook zeker te maken met een gebrekkige financiële educatie.

Lange tijd werd natuurlijk gedacht dat meisjes en vrouwen dat niet hoefde te leren want daar hadden ze een man of vader voor. In de samenleving zien we nog steeds van dit soort conservatieve patronen al is het tegenwoordig vaker onbewust dan bewust. Soms is er meer affiniteit met financiële onderwerpen nodig om tot een juiste keuze te komen en het helpt dan natuurlijk niet wanneer je als vrouw in je financiële ontdekkings- en verdiepingstocht keer op keer met mannelijke normen om de oren wordt geslagen.”

Het coronajaar is – hoe wrang ook – de meest succesvolle periode voor de Dazure tot nu toe. “Een aantal maanden voor de pandemie hebben we het aantal verzekeraars uitgebreid, waardoor we meer producten kunnen aanbieden en enorm zijn gegroeid. Het valt op dat er bijzonder weinig wanbetalers zijn, we hadden er rekening mee gehouden dat mensen het financieel zwaar zouden krijgen en er meer betaalproblemen zouden zijn. Dat viel gelukkig mee en de problemen die er waren werden op een vriendelijke manier opgelost. Het hielp dat we vanaf dag één van de coronacrisis gewoon telefonisch bereikbaar bleven, waardoor we klanten de aandacht konden geven die ze nodig hadden. Soms was het gewoon een belletje, omdat de klant alleen behoefte had aan wat sociaal contact. Dat snappen wij ook. Op een goede manier geld verdienen is voor ons belangrijker dan véél geld verdienen.”

Website Mo-lotta