Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Katja Schuurman bananen
Katja Schuurman bananen
29 november 2020

Waar Katja haar true price bananen koopt

Wat betaalt Katja Schuurman voor haar bananen wanneer ze ‘de echte prijs’ wil betalen? Het is een paar centen meer. Geen €2,79 voor een kilo trosbananen maar €2,94. Voor nog geen twee dubbeltjes extra ontvangen de werkers op de bananenplantage een leefbaar loon en worden de kosten van vervuiling niet afgewenteld op het milieu. Schuurman koopt ze in de eerste supermarkt in Nederland, De Aanzet in de Eerste Jacob van Campenstraat 10 in Amsterdam. Deze zelfstandige super verkoopt ook de 'de eerlijke roos' Esperance, die door Hivos naar Nederland wordt gehaald.

Maarten Rijninks verkocht de eerste tros aan Katja op Black Friday, de dag waarop True Price, Hivos en tal van andere organisaties echte eerlijke producten voor een eerlijke prijs lanceerden. In biologische winkel De Aanzet zijn vanaf nu zo’n twintig producten te koop waarin de verborgen kosten zichtbaar zijn gemaakt. Een kilo bloemkool uit Nederland kost. sinds vrijdag geen € 2,50, maar € 2,78. En een kilo trostomaten is van € 3,75 naar €3,97 gegaan. 

Op de videoconferentie op Black Friday van de gezamenlijke organisaties toonde Rijninks in zijn magazijn die hij volgend jaar ook met true pricing gaat aanbieden. Het zullen vooral noten en zaden denk, vertelde hij. Uiteindelijk zullen alle producten in deze supermarkt voor de true price worden aangeboden.  De posters hangen nu al boven de groenten: ‘Alles wordt eerlijk besteed’.

Rijninks stelt dat zijn klanten transparantie willen. “Ze vinden het heel belangrijk dat dit inzicht nu gaat komen en duidelijk wordt dat bijvoorbeeld producten van ver weg, of van buiten het seizoen, vaak veel hogere verborgen kosten hebben.”

Opmerkelijk is dat De Aanzet geen nieuwe pop-up achtige winkel, maar al bestaat sinds 1981. Er zijn in deze Amsterdamse wijk 'De Oude Pijp' zelfs al mensen 39 jaar vaste klant. Een bestaande winkel, los van de grote supermarktketens, kan dus overleven door met de tijd mee te gaan. Of zelfs een eind voorop te lopen.

De extra betaling wordt voor 100 procent geïnvesteerd in bestrijding van schade door onderbetaling, klimaatbelasting, land en watergebruik, met maatschappelijke organisaties als Solidaridad en Land Life Company. Uiteindelijk is het doel dat met deze investeringen verborgen kosten geheel verdwijnen.

Volg De Aanzet op Facebook