Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Willemijn Wortelboer
Willemijn Wortelboer
29 maart 2020

Poederverf RAW Paints doet het goed in crisistijd

Door het verplichte thuisblijven tijdens de coronacrisis wordt er aan heel wat uitgestelde klussen begonnen. Dat merken ook de makers van RAW Paints, een bedrijf dat duurzame verf maakt op poederbasis. “De online aanvragen stromen binnen”, vertelt oprichtster Willemijn Wortelboer. En ook internationaal is er steeds meer belangstelling voor hun product. “Ik hoop dat dit een teken is dat mensen zich weer bewust worden van wat ze doen en kopen.”

Met RAW Paints wil Wortelboer laten zien dat het schoner kan in de verfindustrie: “Bij gangbare, niet op olie gebaseerde verf, is tot maximaal 60 procent van wat in een blik zit water. De productie van 1 liter verf zorgt doorgaans voor 40 liter afvalwater. Dat moet ook weer gezuiverd worden, dat kost veel energie”, legt Wortelboer uit. ‘Voor de productie van onze verf is geen water nodig. Sterker nog: we hebben géén wateraansluiting in onze loods.”

In 2015 richtte Wortelboer met haar man RAW Paints op. Waar hij zich op de productontwikkeling richt, treedt Wortelboer meer naar buiten toe. “Ik houd ervan ons verhaal te vertellen. Om uit te leggen waarom we doen wat we doen en om bewustwording te creëren en discussies aan te gaan. We zijn niet geld gedreven; ik wil dat er een verandering plaatsvindt in de hele industrie.”

Nu de online verkoop in Nederland in de lift zit, hoopt Wortelboer dat die verandering doorzet. “Ik hoop dat door deze crisis mensen zich weer bewust worden van een verantwoord omgaan met de natuur. De grote jongens in de verfindustrie zullen het nu wellicht zwaar krijgen. Dat vind ik erg, maar deze wake-up call is nodig om te veranderen.”

Naast Nederland krijgt RAW Paints ook in het buitenland steeds meer voet aan de grond. “We zijn nu bezig in Spanje, Kroatië, Brazilië en Zuid-Korea. Al is het wel even spannend hoe die landen ervoor staan na de coronacrisis. Ook Amerika en het Midden-Oosten hebben interesse getoond.”

Wortelboer heeft met hulp van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) contacten gelegd met buitenlandse ambassades. “Zo heb ik via RVO momenteel contact met de Nederlandse Consul Generaal in San Francisco. Hij gaat op zijn beurt voor ons op zoek naar projecten binnen die stad waar we onze verf kunnen demonsteren. Met een voorbeeld kunnen we onze producten ook aan andere potentiële klanten tonen; zien is geloven. Het product verkoopt zichzelf op die manier.”

Met de campagne ‘Groei over grenzen’ wil RVO vrouwelijke ondernemers inspireren en helpen met hun internationale ambities: verbreed je horizon, verken internationale markten en doe zaken in het buitenland.

Meer over dit programma van RVO