Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
studio schuim
studio schuim
27 januari 2012

Jongeren maken hekken van fietswrakken

Als je naar het aantal fietswrakken in Nederland kijkt, dan zie je een landelijk potentieel voor het idee: jongeren die fietswrakken demonteren en daar een hek of een kunstwerk van maken. In Rotterdam is Studio Schuim er druk mee bezig.

In de havenstad  worden Turkse en Marokkaanse jongeren ingezet om van bruikbare fietsonderdelen een mooi hek voor een binnentuin in hun eigen buurt te maken. 

Initiator van het plan is architect John Bosma van Studio Schuim. “Inmiddels hebben we zestig fietsen gedemonteerd en het einde is bijna in zicht”, vertelt hij. “De frames worden in een fabriek aan elkaar gelast en gepoedercoat. De versleten tandwielen gebruiken we ook, als overklimbeveiliging. Met de andere onderdelen, zoals banden en lampjes hebben we een paar van die jongens blij gemaakt, maar ook de buurtbewoners. Die tonen belangstelling voor het project en komen ook af en toe een reflector of iets anders halen. Anders worden de fietsen gewoon verschroot en naar China vervoerd.”

De fietswrakken kwamen van de gemeentereiniging, maar ook van de woningbouwvereniging, die achtergelaten fietsen bij portieken ruimt. In eerste instantie bleek het niet zo gemakkelijk om jongeren te vinden, maar toen hen een bezoekje aan een pretpark in het vooruitzicht werd gesteld, gingen ze enthousiast aan de slag.

Bosma noemt het project ‘sociaal duurzaam‘: “Je doet iets met jongeren, maar ook voor hen. In een fietsland als Nederland is het geen enkel probleem om aan fietswrakken te komen en het is ook nog eens goed voor het milieu. Ik denk dat de jongens best trots zullen zijn als het eenmaal klaar is. Dan kunnen ze misschien ook tegen hun kinderen zeggen: ‘Kijk, dat hek van oude fietsen, dat heeft papa gemaakt.’ Sommige fietsonderdelen waren trouwens nog zo goed dat de jongeren ze hebben meegenomen of aan de buren geschonken.”

Een keer mocht een jongen een wrakkige mountainbike voor een veel betere fiets ruilen. “En een van de jongens hielp een buurtbewoner met het samenstellen van een goede fiets uit nog bruikbare onderdelen,” vertelt Bosma enthousiast. Als architect houdt hij zich al jaren bezig met het hergebruiken van bestaande gebouwen en materialen. In 2009 bedacht hij de ‘fietskant’, een hek waarbij zo veel mogelijk onderdelen van fietsen worden hergebruikt: frames, wielen, voorvorken, sturen pakjesdragers en tandwielen. Hij ontwierp zo’n bijzonder exemplaar voor een woning in Santpoort-Noord.

Het hek in de Provenierswijk in Rotterdam is naar verwachting in april klaar. Het wordt twee meter hoog, ruim acht meter lang en het komt te staan vlak achter het centraal station in Rotterdam. Het project wordt ook gefilmd en dat is te volgen via de website

De website van Studio Schuim

Bericht van Maria Genova