Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Unilever fossielvrij
Unilever fossielvrij
04 september 2020

Schoonmaakproducten Unilever fossielvrij

Het kost maar liefst 1 miljard euro aan investeringen. Maar dan moeten in 2030 alle schoonmaak- en wasproducten van Unilever vrij zijn van chemicaliën die afkomstig zijn uit fossiele brandstoffen. In OMO, Cif, Robijn en Glorix zitten dan alleen nog hernieuwbare en gerecyclede koolstofbronnen afkomstig van planten, lucht, mariene bronnen en afval. Unilever noemt dit de ‘Rainbow methode’.

De netto hoeveelheid koolstofemissie tijdens het hele productieproces van alle Unilever producten moet tegen 2039 zijn teruggebracht tot nul. Met andere woorden: alle schoonmaakproducten van Unilever zijn dan fossielvrij.

Deze nieuwe ambitie vormt een belangrijk onderdeel van Unilever’s 'Clean Future' programma, een innovatieprogramma ontworpen door Unilevers Home Care divisie. Middels dit programma wil Unilever de manier waarop enkele van de meest bekende schoonmaak- en wasmiddelen ter wereld worden ontwikkeld, geproduceerd en verpakt fundamenteel veranderen. De ambitie van het Clean Future programma is uniek. Het doel is om de grondbeginselen van de circulaire economie te integreren in de verpakkingen en productformuleringen van wereldwijde en lokale merken om zo de koolstofvoetafdruk van deze merken te reduceren. 

Op de website Clean Future website staat meer informatie over Unilevers Carbon Rainbow aanpak.