Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
22 november 2020

Unilever zet serieus schouders onder eiwittransitie

De kans is een stuk groter geworden dat ons menu in 2030 voor 60 procent uit plantaardige en nog slechts voor 40 procent uit dierlijke eiwitten bestaat. Unilever, wereldwijd een gigant in de voedselindustrie, wil een jaarlijkse omzetdoelstelling van 1 miljard euro gaan halen met plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven. De nieuwe strategie ‘Future Foods’ kent nu al de populaire producten van de Vegetarische Slager. 

P+ schreef eerder dit jaar over de noodzaak om tot een brede coalitie van partijen te komen die onze huidige eiwitinname van 60 procent vlees en 40 procent plantaardig gaat omdraaien. De Special hierover ‘Van spek naar bonen’ is nog steeds te downloaden.

Unilever streeft met Future Foods naar ‘een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem’. 

Naast de eiwittransitie streeft Unilever ook naar het halveren van de voedselverspilling ‘in al onze directe wereldwijde activiteiten van fabriek tot schap tegen 2025’. Hiermee versnelt Unilever al bestaande doelstellingen met vijf jaar. Ook wil het concern wereldwijd het aantal producten dat voedzame voeding levert tegen 2025 verdubbelen. Ook wordt doorgegaan met het verlagen van het aantal calorieën en het zout- en suikergehalte in de producten.

Naast  de verdere uitrol van De Vegetarische Slager / The Vegetarian Butcher (in Azië) gaat Unilever ook andere vegan alternatieven introduceren onder andere bij de labels Hellmann’s, Magnum en Ben & Jerry’s. In Nederland wordt het vega portfolio van Unox vergroot. De eerste Vega-rookworst is er, want uniek is die van de Hema allerminst. “Ons doel is om voor elke vlees variant een vega variant te maken voor een dagje zonder vlees”, stelt Unilever.

Wat we nog meer kunnen verwachten:

+ Vegan Ben & Jerry’s, momenteel 5 verschillende vegan smaken (nieuwste is Non-Dairy Netflix & Chilll’d) 

+ Magnum Vegan - de meest populaire is de Magnum Vegan Almond. Vegan ijs wordt gemaakt van erwteneiwit, een plantaardig alternatief voor zuivelproducten.

+ Hellmann’s vegan mayonaise, op basis van plantaardige eiwitten ter vervanging van eieren.

Daarnaast worden er steeds meer groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten in producten gestopt.

+ Knorr 35 varianten vernieuwd met minimaal 200 gram groente per persoon en max 75 gram vlees per peroon in het met ‘lekker veel groente’ recept. Alle nieuwe recepten zullen minimaal 200 gram groente bevatten en max 75 gram vlees.

+ Introductie Knorr Groentewraps: kleurrijke wraps gemaakt met 35 procent groente (varianten bieten en wortel); de wraps zijn een bron van vezels en eiwitten en vegan.

+ Introductie Conimex volkoren noodles.

+ Unox Puur Soep is een koelverse soep boordevol groente; elke soep bevat minimaal 96 procent (240 gr) van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan groente en bovendien zijn ze vegetarisch of veganistisch.

Meer over de ‘Future Foods’ strategie van Unilever