Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Duurzaam Marktboek 12 markten
Duurzaam Marktboek 12 markten
08 juni 2018

P+ is uit: Verover de markt!

De nieuwe P+ is verzonden, 100 pagina's dik. Het is een bundeling van artikelen die met elkaar 12 markten beschrijven. Aan het woord komen directeuren, koplopers, onderzoekers, MVO-deskundigen en de mensen die de idealen in de praktijk brengen. P+ presenteert dit nummer als 'Marktboek'.

“Het zit in de lucht. MVO Nederland voert de koplopers aan met de strategie om de duurzame markt te vergroten. Maar hoe? Daar hebben wij wat ouderwets journalistiek verkennend werk op gezet”, zo schrijft hoofdredacteur Jan Bom in zijn voorwoord.

“Het was tot nu niet gebruikelijk om aan een duurzame ondernemer de vraag te stellen: hoe groot is de markt eigenlijk waar jij in opereert? Hoe groot is het marktaandeel dat jij wilt gaan innemen? Vragen waar wij dan ook niet altijd antwoord op kregen. En dat was niet om de concurrentie onnodig wijs te maken. Er wordt tot nu toe vaker over de missie nagedacht, dan over de commerciële kansen. In welke bestaande markten kan er gewonnen worden? Welke nieuwe markten doemen op? Soms wisten onze gesprekspartners het domweg niet, of hoogstens bij benadering.”

“Cijfers achterhalen dus. Dat is nog niet eens zo simpel. Het was fijn geweest als we alles wat we zochten bij het CBS hadden kunnen vinden. Of bij de Planbureaus. Maar nee. Eigenlijk past de aanpak van ‘good old’McKinsey nog het beste met wat ons voor ogen staat. Daar mogen junioren de data verzamelen om vervolgens de groei van markten te voorspellen. Dat gebeurde onder andere voor sociale ondernemingen en voor de circulaire economie. Maar ook McKinsey had geen rapport waarin we konden lezen hoe groot de vervangingsmarkt voor de cv-ketel is, die tussen nu en 25 jaar gaan verdwijnen.”

“Voor elke markt moesten we opnieuw bronnen aanboren. Soms konden we bij onze partners terecht, soms bij brancheverenigingen, soms bij internationale organisaties en onderzoeksbureaus. En soms toch ook bij het CBS, die bijvoorbeeld de verduurzaming van de cacaomarkt in Nederland al jarenlang volgt. Of de implementatie van de Sustainable Development Goals (SDGs) van de VN door bedrijven (komt goed op gang) en de overheid (loopt nogal achter).”

In het 100 pagina’s tellende P+ Marktboek worden 12 markten verkend:

+ voor duurzame koffie

+ voor duurzame cacao

+ voor biologische groenten en fruit

+ voor sociale ondernemingen bij overheid

+ voor vervanging cv-ketel

+ voor warmte 

+ voor afgevangen CO2

+ voor zonneparken wereldwijd

+ voor duurzaam textiel

+ voor akoestisch interieur

+ voor duurzaam bankieren

+ voor circulaire ondernemers

Jan Bom: “Ik hoop dat dit eerste Marktboek van P+ onze lezers als aanzet zo bevalt, dat we overstroomd worden met tips en suggesties. Mail mij wanneer u  er in slaagt een markt te veroveren. Dan schetsen wij de rol die u speelt om op deze manier de wereld wat groener te schilderen.”

Tot slot: “Ook hoop ik dat iemand op het idee komt om een ‘Bureau voor Duurzame Economische Ontwikkelingen’ op te richten, dat duurzame bedrijven kant- en klare cijfers over marktkansen nu en in de toekomst aanreikt. Wie? Wij doen de publiciteit wel.”

Abonneer op P+ People Planet Profit