Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
22 februari 2015

Kip van buurvrouw 15 euro waard

Elke maaltijd die je voor een paar euro van de buurvrouw koopt levert 15 euro aan maatschappelijke waarde op. Aldus een onderzoek van TruePrice.

Zo opgeteld leveren vier platforms die zijn gespecialiseerd in de deeleconomie zelfs 4 miljoen euro op, over een jaar gemeten (2014). Peerby, Thuisafgehaald, SnappCar en Croqqer hebben in Nederland samen al meer dan honderdduizend huur-, leen- of deelovereenkomsten tot stand gebracht.

Bij Thuisafgehaald kun je in eigen wijk of dorp eten kopen, dat klaargemaakt is door een buurvrouw. Peerby specialiseert zich in het aan elkaar uitlenen van spullen. SnappCar is een service om even een auto uit te lenen of in te lenen, tegen schappelijke huurkosten. En Croqqer is een platform om jezelf als klusjesman aan te bieden, of een klusjesvrouw in te huren. Betaald, of als vrijwilliger.

Online deelplatforms spelen in op de vraag naar het delen van producten of diensten, zoals een auto of gereedschap. Vaak vindt een deelovereenkomst plaats tussen mensen die dichtbij elkaar wonen en leren mensen elkaar kennen. Dat kan zijn tijdens een ontmoeting bij de parkeerplaats voor de overhandiging van de autosleutels, of bij een regelmatige ontmoeting in een keuken voor de overhandiging van eten.

Uit het onderzoek, ook opgezet door Achmea, blijkt dat het onderlinge contact dat door het delen tot stand komt, bijdraagt aan het vertrouwen tussen mensen én het welzijn en de gezondheid van mensen. Daarnaast kan het delen effect hebben op de ervaren autonomie van mensen. Mensen die geïsoleerd zijn, kunnen op een betekenisvolle wijze met anderen in contact komen. In welke mate het bijdraagt is afhankelijk van de frequentie, en kwaliteit van het contact.

Dit onderzoek maakt volgens TruePrice duidelijk dat de deeleconomie naast financiële waarde ook belangrijke maatschappelijke waarde oplevert. Ook maakt het zichtbaar dat de deeleconomie in potentie een grote bijdrage kan leveren aan de maatschappij, wanneer de schaal van deze initiatieven verder toeneemt in de toekomst.

Het onderzoek is gebaseerd op de nieuwste principes van True Price om impact te meten, die zijn opgeschreven in het document ‘Principles on Methods for impact Measurement and Valuation’. Als waarderingsmethode is de Life Satisfaction Approach toegepast.

Meer hierover op de website van Trueprice

Website Thuisafgehaald