Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 augustus 2016

P+ webmovie over droommakers TenCate

Een Engelstalige P+ webmovie over bedrijven die samen een droom realiseren. Hoe fabriceer je met elkaar een compleet sportveld voor jongeren in arme wijken en arme landen? TenCate en de andere droommakers presenteerden deze zomer de showcase, een container waar alles in past.

De webmovie over ‘Field in a Box’ loopt vooruit op het artikel in het komende nummer van P+. Daarin staat de volgende vraag centraal: wat gebeurt er als bedrijven samen een product ontwikkelen, dat een maatschappelijk probleem oplost? Het idee van TenCate Grass biedt kinderen in ontwikkelingslanden de kans om aan sport te doen en functioneert tegelijkertijd als een community center voor de wijk.

TenCate en partners presenteren hun Field in a Box de komende tijd door heel Europa, met de aftrap op het Olympic Experience in Scheveningen, deze zomer. Om de gasten duidelijk te maken dat de inzet ideëel is, is de demonstratie container ‘Box full of Hopes en Dreams’ genoemd. Gasten worden uitgedaagd het hockeyveld uit te proberen. En te vertellen welke van de nieuwe 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN voor hen belangrijk is. Duurzame steden? Toegang tot betaalbare en duurzame energie? Schoon water en sanitair voor iedereen? Versterking mondiaal partnerschap? De Field in a Box mikt op vele doelen tegelijk.

Het concept ontstond in de hoofddirectie en het Young Management van TenCate. Alle benodigde elementen zouden in een container moeten passen, die vervolgens zou kunnen dienen als communitycenter, met schoon water, licht en elektriciteit. Het clubhuis kan zo uitgroeien tot een brede ontmoetingsplek in arme stadswijken. Door bijzondere voorzieningen als licht ’s avonds is het mogelijk zelfs de aanjager voor commerciële activiteiten als winkeltjes en services.

In de webmovie komen ook de makers van het schoonwater-systeem aan het woord. Rozanne van Vliet van SWD Systems zorgt voor onder de kunstgrasmat verborgen units die regenwater opvangen, wat handig is in landen tijdens de regentijd. Frank van Heusden van Pentair zorgt voor het reinigen van dit water tot goed drinkwater. Raymond Danklof van WEGE-Licht levert intelligente lichtmasten met LED-verlichting, die zich aanpassen aan de hoeveelheid verzamelde stroom met zonnepanelen. Rudy Janssens van Heras liet een nieuw type hekwerk ontwerpen, dat erg lastig te stelen is en bovendien geluidsarm is. Een bijzonder rol is er ook voor Bob Keustermans van de zeetransportfirma Remant Globe: hij selecteerde de container waar alles in past en levert deze af op de plaats van bestemming: ook als dat een krottenwijk of een favela is. Met een goede handleiding kunnen plaatselijke monteurs met bijgeleverde ramen en een deur de container ombouwen tot community center.

Uit gesprekken met de bedrijven die een bijdrage leveren aan dit droomproject blijkt: door met elkaar aan tafel te gaan moest elke deelnemer innoveren. “Dit concept uitwerken is op zich al een innovatie”, stelt Ton Raaphorst (1964), directeur TenCate Grass. Zijn onderdeel van het Nederlandse concern in technisch textiel produceert hoogwaardig kunstgras voor diverse veldsporten zoals hockey en voetbal.

Raaphorst bevestigt: “Dit concept opzetten en ontwikkelen, dat is op zich al een innovatie voor ons. Er ontstaat ook binnen ons eigen concern synergie tussen ons als producent van kunstgrasvelden en onze collega’s die tentdoek voor buitenlocaties maken. In warme landen heb je overdag onder de brandende zon een overkapping nodig. Aan welke eisen moet het textiel voldoen? Dat verschilt per klimaat. Is het vochtig of juist heel droog? Hoe sterk is de intensiteit van de zon? Die speurtocht vraagt extra kennis en jaagt technische innovatie aan.”

Hetzelfde gebeurde ook bij de externe partners van Field in a Box, stelt Raaphorst. Het maken van winst stond dgeen van de bedrijven voorop. Raaphorst over de inzet van TenCate Grass: “Is het ons te doen om meer kunstgras te verkopen? Uiteindelijk wel. Maar er zijn veel gemakkelijkere manieren om dat te doen. De winst voor ons zit voorlopig veel meer in het leren kennen van nieuwe partijen en netwerken en markten. We benaderen nu bijvoorbeeld bedrijven die je als sponsor van Olympische Spelen en andere grote sportevenementen ziet. Zou Coca-Cola onze speelvelden willen adopteren? Of AkzoNobel, Unilever, grote NGO’s misschien? Voor al deze partijen geldt wat ook voor ons geldt: dat we op deze manier iets voor de gemeenschap terug kunnen doen. Zo hebben we in een achterstandswijk in Madrid samen met de UEFA en FedEx al een speelveld gerealiseerd, waar we veel van hebben geleerd, vooral ook over het hekwerk dat je nodig hebt. In India en Zuid-Afrika liggen ook al eerste velden. Veel ouder zijn de voetbalveldjes die we samen met de Cruijff Foundation hebben aangelegd. Zo is het ook allemaal begonnen. Het leuke is, dat ‘Cruijff’ nu ook weer geïnteresseerd is in onze Field in a Box.”

Webmovie van P+ op YouTube

Website over Field in a Box