Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Marc Bertoneche
Marc Bertoneche
24 oktober 2014

Aandeelhouders krikken waarde effecten op met MVO

In de overgrote meerderheid zorgen aangenomen MVO-voorstellen op aandeelhoudersvergaderingen voor een onmiddellijke stijging van de aandeelhouderswaarde. Dat ontdekte de Franse Harvard-econoom Marc Bertonèche.

Bertonèche leverde vorig jaar het eerste empirische bewijs dat MVO van positieve invloed is op de financiële prestaties  van een onderneming. Hij deed dat onder meer door te kijken naar het effect van MVO-voorstellen die worden aangenomen tijdens aandeelhoudersvergaderingen. In Nederland is een belangrijke partij daarbij de VBDO, de Vereniging voor Beleggers in Duurzame Ontwikkeling.

Bertonèche keek naar voorstellen die met een kleine meerderheid werden aangenomen, zogenaamde ‘close-call proposals’. Bedrijven dus die nog niet echt aan duurzaamheid willen beginnen. Op die manier wilde hij bedrijven met een stand MVO-beleid - en aandeelhouders die positief bevooroordeeld zijn tegenover duurzaamheid - uitsluiten van zijn data-analyse.

De uitkomsten van zijn onderzoek waren opvallend. In de overgrote meerderheid van de gevallen zorgden aangenomen MVO-voorstellen voor een onmiddellijke stijging van de aandeelhouderswaarde.

De impact was het grootst bij bedrijven die nog relatief weinig aan MVO deden, of die opereren in een industrie waarin hoge eisen worden gesteld aan hun productie (bijvoorbeeld de chemische industrie). Bertoneche ontdekte een directe positieve stimulans van MVO-voorstellen op verschillende operationele graadmeters, waaronder de winst, arbeidsproductiviteit en verkoopcijfers.

Uit een steekproef onder 180 Amerikaanse bedrijven van Harvard zou zijn gebleken dat een investering in 1993 van 1 dollar in beleggingsportefeuille in duurzame ondernemingen  in 2010 inmiddels 22 dollar waard zou zijn geweest, terwijl diezelfde dollar in niet zo duurzame bedrijven slechts gegroeid zou zijn naar 15,4 dollar.

Bertonèche betitelt zijn bevindingen de ‘God particle of the sustainability business case’, een verwijzing naar het illustere elementaire deeltje dat voor een grote doorbraak zorgde in de natuurkunde. Niet echt bescheiden, deze Fransman. Maar toch is zijn studie de moeite waard. Duurzaamheid is niet alleen goed voor de stakeholders, maar ook voor de portemonnee van shareholders, oftewel aandeelhouders.

P+ biedt een oerversie van de study van Bertoneche als PDF aan.