Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Crowdfunding schaapskudde FOTO Wiesje Peels
Crowdfunding schaapskudde FOTO Wiesje Peels
22 februari 2013

Alles over duurzame crowdfunding

Crowdfunding: juist duurzame projecten scoren het beste bij deze succesvolle nieuwe financieringsvorm. Alles hierover in de nieuwe P+. De PDF van het artikel is gratis te downloaden.

Clemens Oude Groeniger wilde fulltime schaapherder worden. Samen met zijn partner Marjel Neefjes wist hij door crowdfunding een complete kudde van 250 schapen aan te kopen. Het stel haalde binnen een maand 25.000 euro op om een complete schaapskudde over te nemen: “Elk voorjaar levert de natuur haar eigen dividend, in de vorm van lammetjes.” De investeerders krijgen dan ook uitbetaald in vlees of in cursussen.

Het is slechts een voorbeeld van een geslaagde crowdfunding die in het nieuwe nummer van P+ wordt beschreven.

Crowdfunding in Nederland is booming. Gijsbert Koren van adviesbureau Douw&Koren kan er kort over zijn: “In een paar jaar tijd hebben honderden crowdfunding initiatieven het licht gezien.”

Koren deed onderzoek naar de populariteit van crowdfunding in Nederland. De conclusie: crowdfunding is aanzienlijk gegroeid en zal voorlopig blijven groeien. "In 2012 werd 14 miljoen euro gecrowdfund. Dat is veel meer dan het jaar ervoor: in 2011 werd 2,5 miljoen euro opgehaald. We zien ook dat steeds meer gevestigde organisaties crowdfunding inzetten voor de financiering van projecten. Als dit doorzet, krijgt crowdfunding een volwaardige plek in het Nederlandse financierings- en marketinglandschap."

Koren noemt twee redenen als oorzaak van de stroomversnelling waarin het fenomeen is terecht gekomen: "Banken en overheden financieren steeds minder. En: online communicatie wordt steeds populairder. Je kan als particulier of als bedrijf op deze manier een netwerk van betrokken mensen creëren die bij willen dragen aan je succes."

Bij de projecten die door crowdfunding gefinancierd werden, haalden duurzame voorstellen de hoogste bedragen binnen. De Windcentrale haalde in 2012 maar liefst zeven miljoen euro op, de WakaWaka Powerlamp van Maurits Groen enkele honderdduizenden euro’s.

Koren vindt het niet vreemd dat juist duurzame projecten zich goed lenen voor crowdfunding: "Je moet het in dit soort projecten toch vaak hebben van de sympathie die een project opwekt. Crowdfunding voor clusterbommen zal dus nooit werken, een investering in zonnepanelen des te meer."

Het complete artikel uit P+ (maart-april 2013) is gratis te downloaden. Zie linkerkolom, onderaan!

Wilt u als eerste op de hoogte blijven van de belangrijkste MVO-praktijken? Abonneer op P+!

Tekst Marianne Lamers, foto Wiesje Peels

Downloads

Meer info download je hier:

P+ artikel over crowdfunding (593 kb)