Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
P+: Harley-Davidson Outlaws
P+: Harley-Davidson Outlaws
12 juli 2012

Nog geen elektrische Harley-Davidson voor Outlaws

P+ was getuige van de samenkomst van duizenden Harley-Davidsons in Portugal, Cascais. Er zat helaas niet 1 elektrische bike tussen. P+ maakte een boekje over deze ‘outlaws’, gratis te downloaden als PDF. Hilarious.

Op 14 juni stroomden de straten van Cascais, vlakbij Lissabon, vol met bikers. De ene motorrijder zag er nog vuiler en gemener uit dan de ander. Op het eerste oog, dan. Wie beter keek, zag dat de gemiddelde leeftijd van de Harley-Davidson-eigenaar aardig overeenkomt met dat van de pensionado’s van de Baby Boom-generatie, geboren na 1945. Het is de rijkste generatie ooit op aarde. Er is geld genoeg voor een dure, romantische hobby. Een Fat Boy van Harley-Davidson berijden bijvoorbeeld, een motor die nieuw al snel meer dan 25.000 euro kost. Leuk om dan ook een helm in de vorm van een doodshoofd bij op te zetten. Of een lange baard te laten groeien, die de aandacht enigszins van de dikke buik afleidt.

Echt gevaarlijk werd het geen moment daar in Portugal, ondanks de uitgerukte politieversterkingen. De meer dan tienduizend motorliefhebbers droegen hun outfit meer als een uiting van vrijheid, de Nederlandse eigenaren van Harley Davidsons voorop. We signaleerden onze landgenoten zelfs op oranje klompen, terwijl ze door de stad slenterden. De afdelingen mogen zich dan ‘chapters’ noemen, net als Hells Angels, het zijn gewone brave toeristen. Een gemeen ogend lid van een Britse ‘chapter’ droeg braaf het plastic tasje van H&M voor zijn vrouw door de winkelstraten van Cascais.

Kortom, als we ons niet zo hadden geërgerd aan de gigantische hoeveelheid benzine die er voor dit evenement zinloos doorheen werd gejaagd, hadden we ons deze drie dagen van de jaarlijkse ‘gathering’ van de ‘Harley Owners Group’ kostelijk vermaakt. Vooral de ‘vlootschouw’ was indrukwekkend, een reeks van duizenden motoren die langs de prachtige kustweg voorbij ronkten, pruttelden, ploften en bromden. We fotografeerden op de plek waar ook nogal wat autoreclames worden gemaakt, wanneer een nieuw type gepromoot moet worden.

Als we in Cascais langs de eindeloze rijen geparkeerde bikes liepen, zagen we alleen maar benzinetanks, geen batterijen. De motorbouwers in Milwaukee zijn al generaties lang niet erg inventief geweest. Dat was na de Tweede Wereldoorlog meteen afgelopen, om de een of andere reden. De kans is dan ook klein dat Harley-Davidson als eerste een elektrische motor gaat produceren. Je hoort de excuses al: de actieradius is te gering, motorrijders willen heel Europa en de VS door kunnen cruisen. Dat mag misschien voor sommige leden van de ‘chapters’ gelden, zeker niet voor enkele leden van de ‘chapter Bavaria’. Duitsers dus, uit Beieren. Die reden lekker luxe in een busje naar Portugal, hun fietsje in de trailer er achter. En dan uitstappen, boos kijken en hun fietsje starten alsof ze in Easy Rider speelden. Ze huurden zelfs een transportbedrijf in, Der Schnelle Zimmerman…

We genoten van deze carnavalsoptocht en legden het allemaal vast voor het nageslacht. Hoe de wereld er ook uitzag in de jaren dat het woord duurzaamheid niet meer uit de krant te slaan was.

Het Engelstalige digitale fotoboek van P+ is gratis te downloaden. Zie de link onderaan de linkerkolom.

Downloads

Meer info download je hier:

Real Outlaws, free PDF (1243 kb)