Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
10 februari 2006

Klimaatcampagne HIER trapt af met klimaathypotheek

De campagne HIER is maandenlang in het diepste geheim voorbereid. Aan de campagne nemen nu bijna veertig goede doelen deel, gefinancierd vanuit de Nationale Postcode Loterij. Dat zijn uiteenlopende clubs als Stichting Vluchteling, Cordaid, Greenpeace, Natuurmonumenten en stichting DOEN. Wat de organisaties, elk vanuit hun eigen expertise, laten zien is hoe we ons kunnen aanpassen aan klimaatverandering. En natuurlijk wat we daaraan kunnen doen. "Waar? Hier, dicht bij huis", zo luidt de slogan. Voor Pols, woordvoerder energie en klimaat voor Milieudefensie, ligt dat zelfs letterlijk ìn huis. Want wat is nou makkelijker dan de groene hypotheek uitbreiden? Die werd medio jaren negentig door het Rijk gelanceerd maar bleek geen groot succes. P+ bracht vorig najaar de primeur dat Triodos Bank en Reaal Verzekeringen zowat tegelijkertijd nieuwe vormen van groene hypotheken lanceerden. De gelden van hypotheeknemers worden bij de Triodos in eigen groene beleggingsfondsen belegd. Bij Reaal komen die in fondsen van de ASN Bank terecht. De Triodos Bank biedt hypotheeknemers straks tevens advies hoe het eigen huis energiezuiniger te maken. "De grootste energiebesparing kunnen we in de bestaande bouw halen", zegt ook Pols. Hij pakt er even enkele cijfers bij. "Van de zeven miljoen huizen vóór de jaren tachtig hebben er krap één miljoen geen dubbel glas. En bij ruim drie miljoen ontbreekt de dak- en vloerisolatie. Daardoor gaat jaarlijks 60 tot 70.000 kuub gas verloren. Dat is vergelijkbaar met zes Megaton aan CO2 uitstoot. Oftewel bijna één-derde van de Kyoto-doelstellingen voor ons land..." De campagneleider kent genoeg buitenlandse voorbeelden die het klimaatprobleem al in product en beleid hebben aangepakt. Zo verstrekt Federal National - in de VS beter bekend als 'Fannie Mae' - een energie-efficiënte hypotheek voor de lage en lagere inkomens. Zo zijn alle kantoren van het Londense HSBC, één van de grootste banken ter wereld, vorig najaar klimaatneutraal geworden (De Triodos uit Zeist behaalde dat al eerder). En zo stelt de 'Bank of America' zich als doel om met haar portfolio 7 procent CO2-reductie in 2012 te behalen. Want daar draait het toch allemaal om: om een koolstofarme economie. Pols wil daarin ver gaan: "Investeringen in olie en kolen zijn een doodlopende weg. Kijk maar naar de externe kosten en de vele protesten die ze veroorzaken. Ons uiteindelijk doel is om het totale bankportfolio naar duurzame bronnen te verschuiven. Waarover we met de banken van mening verschillen, is vooral de snelheid van transitie." Over snelheid gesproken... HIER verstookte in één dag tijd het volledige mediabudget aan twee paginagrote advertenties in de Volkskrant. Lezers kregen daarin welgeteld NUL praktische tips om iets aan persoonlijk klimaatbeleid te doen. Normaal kost 1 fullcolor pagina 43.642,20 euro. Zelfs onze Amerikanen gaan zuiniger met hun schaarse bronnen om. P+ Webtip: Klimaatcampagne begint hier