Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Carola Wijdoogen: Duurzaamheid is kleur bekennen
Carola Wijdoogen: Duurzaamheid is kleur bekennen
05 april 2024

De evolutie van de beroepsgroep MVO manager

In het jubileumboek van de MVO managers nemen zijzelf alvast afscheid van hun functietitel. “Voor het verduurzamen van hun activiteiten en processen stellen bedrijven steeds vaker een Chief Sustainability Officer (CSO) aan.” 

Dat stelt de auteur Carola Wijdoogen als een van de trends aan in het jubileumboek 'Duurzaamheid is kleur bekennen’. De speels ogende bundel verschijnt na 10 jaargangen verkiezingen tot MVO Manager van het Jaar.

‘Het boek is een must-read voor iedereen die werkzaam is en/of interesse heeft in duurzaamheidsmanagement’, schrijft Wijdoogen, die deze kleurige bundel met trends en persoonlijke verhalen samen met Folkert van der Molen maakte. 

Wijdoogen was zelf een van de winnaars van deze prijs die Van der Molen organiseert, maar geeft alle andere winnaars in het boek ruim baan. Samen gaan ze op zoek naar ‘het bijzondere gevoel voor zingeving door de verbinding van mens tot mens en gezamenlijke successen. Laag voor laag, vraag voor vraag, op zoek naar dieperliggende lagen’.

Het maakt deze bundel niet alleen qua vormgeving heel kleurrijk, maar ook inhoudelijk verfrissend vrolijk.

Het boek signaleert 10 trends.
  1. Duurzaamheidskwesties werden van bijzaak een hoofdzaak.
  2. De hoeveelheid wetgeving is significant toegenomen.
  3. Op directieniveau stegen de duurzaamheidsfuncties exponentieel.
  4. Duurzaamheid werd voor bedrijven een kernactiviteit.
  5. Directies spreken nu drie keer zoveel over duurzaamheidskwesties als vroeger.
  6. Bijna alle duurzaamheidsmanagers rapporteren nu direct aan de Raad van Bestuur.
  7. De duurzaamheidsafdelingen van organisaties groeiden sterk in menskracht en in functiegebieden.
  8. Het vak van duurzaamheidsmanager bleek ‘here to stay..’
  9. Het aantal duurzaamheidsopleidingen nam explosief toe.
  10. De tijd van iconische CEO-rolmodellen op duurzaamheidsgebied lijkt voorbij te zijn.

De oorspronkelijke voorspelling van de eerste MVO managers is duidelijk niet uitgekomen: ‘Ik ga mezelf onmisbaar maken’. Duurzaamheid zou door de hele organisatie en door alle afdelingen gedragen moeten worden, niet door een persoon. Vandaag blijkt de opgebouwde kennis van de ‘CSO’s’ onmisbaar om aan nieuwe wetgeving op het gebied van transparantie van verslaggeving te kunnen voldoen, die Europa in de vorm van Richtlijnen voorschrijft. De duurzaamheidsverslagen kunnen niet langer mooie onderdelen bij het verplichte financieel verslag zijn, leuk om een prijs mee te winnen. 

Toch staan ook niet alle geïnterviewde managers in dit boek te juichen over de komst van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De zeer betrokken Marianne van Keep van Verstegen Spices & Sauces merkt op: ‘De CSRD-Richtlijn heeft als nadeel dat duurzaamheid voor veel ondernemingen een juridische aangelegenheid wordt. Veel juristen zeggen dat je moet oppassen met het uiten van je ambities, want je moet ze in harde cijfers kunnen waarmaken. Jammer, want duurzaamheid beklijft veel meer als je ermee aan de gang gaat vanuit een intrinsieke motivatie’.

Auteur Carola Wijdoogen kijkt ook met iets van verbazing terug op de snelle ontwikkelingen in haar kennisgebied. Ze zegt: ‘Wat bizar, het lijkt wel of we het over een ver verleden hebben. Het toont maar weer eens aan hoe razendsnel de ontwikkelingen in het vak zijn gegaan’. Wijdoogen maakte furore toen ze het als MVO manager bij de NS voor elkaar kreeg dat treinen niet op grijze kolenstroom, maar op groene energie van een ’eigen’ windpark begonnen te rijden. Nederland was daarmee het eerste land ter wereld. Haar geheim? “Samenwerken. Je moet het altijd samen doen’.

Het boek is opgedragen aan Geanne van Arkel, de drijvende kracht achter vele duurzaamheidsinitiatieven van vloerfabrikant Interface. Zij was in 2018 MVO manager van het jaar, maar overleed onverwacht in de zomer van 2023. Wijdoogen nam het bewerkte versie van mijn persoonlijke herinneringen aan Van Arkel in haar bundel op: ‘Geanne was er altijd’. Ook mocht ik de andere 9 managers fotograferen, met een omhoog gerichte blik. Alsof ze de toekomst verkennen, de komende tien jaar.

Van Wijdoogen is zich er goed van bewust dat dit volgende decennium een nieuwe generatie van duurzaamheidsmanagers hun eigen mijlpalen gaat slaan. Nieuwe namen, nieuwe daden. De bundel is dan ook een prachtige instap voor alle aanstormende talenten, die zich nu nog op onderwijsinstituten verdiepen in duurzaamheidsvraagstukken. 

Dat wil niet zeggen dat de geportretteerden nu op hun lauweren gaan rusten. Birgitta Kramer antwoordt op de vraag: ‘Hoe kom jij tot rust?’ met de opmerking: ‘Rust? Wat is dat? Als ik dan toch moet kiezen: een wijntje met vriendinnen’.

En dat is weer een verwijzing naar haar collega’s in dit boek, die een hechte vriendinnengroep hebben gevormd. Zeg maar rustig: een beginnend ‘CSO-netwerk’.

Het boek 'Duurzaamheid in kleur bekennen' is online te bestellen via https://www.duurzaam-ondernemen.nl/boek/duurzaamheid-is-kleur-bekennen/ . De prijs is 29,95 euro. Een deel van de opbrengst van het boek wordt geschonken aan het Voedselbos in Rhenen, ter nagedachtenis aan Geanne van Arkel, die in deze plaats woonde.

De presentatie vond plaats op de luid gonzende Impact Fair in de Jaarbeurs te Utrecht, die ook vandaag en morgen (5 en 6 april) nog geopend is.

Tekst Jan Bom