21 Jan 2018

MVO Nederland: duurzame markten vergroten

MVO Nederland Nieuwjaarsevent 2018

Duurzame markten vergroten. Dat is een centraal doel geworden van de gebundelde organisatie MVO Nederland / De Groene Zaak. Directeur Maria van der Heijden maakte op het Nieuwjaarsevent haar vier belangrijkste instrumenten bekend om het marktaandeel van duurzame ondernemen te vergroten. "De vervuiler betaalt, dus CO2 uitstoten is niet meer gratis. Duurzaam inkopen is de norm. Bedrijven streven altijd naar netto positieve impact. Economische argumenten gaan - naast geld - ook over zaken als gezondheid en geluk”.

Tijdens het Nieuwjaarsevent in Utrecht presenteerde Van der Heijden samen met kunstenaar Daan Roosegaarde, ondernemer Ruud Koornstra en ruim 500 duurzame ondernemers de weg naar die duurzame bestemming.

De storm die donderdag over Nederland raasde halveerde de opkomst van het Nieuwjaarsevent. Voor honderden partners van MVO Nederland bleek Utrecht een onbereikbaar station te zijn. De traditionele start van het jaar van de per 1 januari gebundelde organisaties telde de avond daarvoor nog ruim 1000 aanmeldingen. Toch stond de receptievloer van het Muziekcentrum in Utrecht nog bomvol.

Bijna was Van der Heijden zelf ook niet op het Nieuwjaarsevent verschenen. ’s Ochtends blies de storm haar finaal de lucht in. Op het podium verscheen ze dan ook laconiek op kousenvoetjes, later in grote sportschoenen. Haar hoge hakken waren gesneuveld bij een geconcentreerde windvlaag, die volgens Maria zo ongeveer stormkracht 14 moet hebben geteld.

Van der Heijden verklaarde dat het op veel gebieden al de goede kant op gaat, maar niet snel genoeg. Er zijn extra inspanningen nodig. "Haastige spoed is goed", zei ze. Om te kunnen versnellen onderzocht MVO Nederland met behulp van een groep koplopers welke factoren de meeste invloed hebben op het klimaat voor duurzaam ondernemen. In essentie gaat het over menselijk gedrag.

Van der Heijden: “Het vergroten van de markt voor duurzame producten en diensten is eén van de belangrijkste actiepunten. Het aantal duurzame deals moet sneller groeien, zowel in de publieke als in de private sector. Die kansen zijn er volop. Alleen al in ons eigen netwerk via de Futureproof community, het platform voor sustainable matchmaking, zijn er in 1,5 jaar tijd zo'n 2150 duurzame matches gemaakt.”

Drie van die matches waren genomineerd voor de titel Futureproof Match 2018. Het publiek koos de match tussen Oriënza en GEKU als winnaar. Samen verduurzamen zij nu de PET-flessen voor de schoonmaakmiddelen van Oriënza. Kunstenaar Daan Roosegaarde reikte de prijs uit liet zijn baanbrekende projecten zien, van de Afsluitdijk tot in Peking.

"Juist Nederland heeft enorme potentie in de nieuwe economie", zei Roosegaarde. "Wij zijn als geen ander in staat om over onze grenzen heen te kijken en samenwerking te vinden met andere vakgebieden. Deze winnaars laten het nieuwe ondernemen zien, creatief en innovatief."

Een ander punt op de agenda voor een duurzamer Nederland is de wet- en regelgeving. "De nieuwe economie heeft nieuwe regels nodig," hield Van der Heijden de zaal voor. "Daarom gaan we ervoor zorgen dat het speelveld voor duurzame bedrijven sneller verandert. Arbeidskosten moeten omlaag en CO2-beprijzing is noodzakelijk."

Ook nieuw is dat Nederland ‘de duurzame stand van het land’ gaat opnemen.  MVO Nederland meet jaarlijks de voortgang van de punten op de strategische agenda. Van der Heijden: "Vanaf nu monitoren we de vorderingen van bedrijven in de nieuwe economie. Elk jaar maken we zichtbaar waar we staan en wat er nodig is voor het omslagpunt in 2025."

Meer over MVO Nederland





Reacties op dit bericht