29 May 2016

Plasticlekkage is voor bedrijven grote onbekende

plasticlekkage

Uit onderzoek onder MVO Experts blijkt dat er een groot gat zit tussen bezorgdheid over de gevolgen van plastics en daadkracht om binnen de eigen organisatie lekkage in het milieu te voorkomen. Dat meldt dr. Karen Maas van de Erasmus Universiteit.

We gooien er de oceanen vol mee, maar we onderzoeken het niet. Hoeveel plastic er bij de productie in een bedrijf weglekt in het milieu? MVO Experts zouden het graag weten, maar beschikken zelfs van de eigen organisatie niet over harde cijfers. Laat staan dat MVO managers weten wat er tijdens transport gebeurt, of wat de eindgebruiker met plastics doet.

“Het wordt hoog tijd dat er een Plastic (Soup) Footprint komt”, stellen daarom dr. Karen Maas en Jacqueline Scheidsbach in het nieuwe nummer van P+ People Planet Profit.

Hoe raar het ook klinkt, plastic is nog steeds een grote onbekende. Ooit in een duurzaamheidsverslag gelezen hoeveel plastic er wordt gebruikt, hoeveel afval er over blijft en hoeveel er weglekt naar het milieu? Ondanks alle commotie over de Plastic Soup in de oceanen ontbreken er richtlijnen voor rapportage op dit gebied.

Algemene cijfers zijn er wel. Over de gevolgen van plastics die terecht komen in het milieu en in de voedselketen wordt steeds meer gepubliceerd. Op dit moment wordt slechts 28 procent van het gebruikte plastic gerecycled. De overige plastics worden niet hergebruikt. 40 Procent van de gebruikte plastics beland in de stort of vuilverbranding, en de resterende 32 procent ‘verdwijnt’ ergens in het milieu.

Maas en Scheidsbach introduceren in hun artikel een nieuw begrip: “Wanneer plastic in het milieu (in het water, in de lucht of op het land) belandt in de vorm van macro-, micro- of zelfs nanoplastics, wordt dit ‘plastic lekkage’ genoemd. De cijfers van de plastic lekkage liegen er niet om. Het is dan ook een logische vervolgstap dat milieuactivisten en overheden maatregelen voorstellen om het plastic gebruik terug te dringen.”

Enkele cijfers  uit het onderzoek onder leden van het MVO Expertpanel: de meerderheid (76 procent) onderschrijft het belang om inzicht te hebben in het plastic gebruik in de eigen organisatie. Vrijwel evenveel leden (73 procent) geven aan dat het daarnaast belangrijk is om ook inzicht te hebben in het plastic gebruik in de keten. De praktijk daarentegen is weerbarstiger en toont andere resultaten.

Hoewel bijna de helft van de respondenten aangeeft zicht te hebben op het plastic gebruik in de facilitaire organisatie, heeft slechts een kleine 15 procent inzicht in het plastic gebruik in de gehele keten. Daarnaast is ook het inzicht in de plastic lekkage door de eigen organisatie bij de productie (21 procent), de assemblage (17 procent), de transportfase (17 procent) en bij de eindgebruiker (13 procent) beperkt.

Lees hier het volledige artikel uit P+ People Planet Profit (PDF)





Reacties op dit bericht