Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
14 oktober 2011

Unox Scharrelrookworst: van gelukkig varken

De Boeren Scharrelrookworst: zo heet de nieuwe rookworst die Unox begin oktober introduceerde in de supermarkt. De scharrelrookworst draagt het Beter Leven kenmerk en krijgt nu twee sterren van de Dierenbescherming.

In juni werd al bekend gemaakt dat de Gelderse Rookworst vanaf deze winter één ster zou gaan dragen. Het grote verschil: bij één ster hebben de varkens 1 m2 bewegingsruimte, bij twee hebben ze 2,2 m2. In beide gevallen worden de varkens niet gecastreerd. Bij twee sterren komt daar nog eens een overdekte uitloop en een dikke laag stro voor de varkens bovenop. Kortom: hoe meer sterren, hoe diervriendelijker het product.

Niels Dorland van de Dierenbescherming, initiatiefnemer van het kenmerk, is “super blij” met een belangrijk partner als Unox: “Dat Unox zich schaart achter ons Beter Leven kenmerk is voor ons heel belangrijk. In juni gaven ze al aan achter de eerste ster te staan, nu ook achter de tweede. Daarmee zijn we weer een treetje hoger komen te staan.”
Unox is op zijn beurt blij met een partner als de Dierenbescherming, vertelt Marieke Bos: “Samen met deze organisatie spannen wij ons in om vleesproducten in de Nederlandse supermarkten minimaal op één ster te krijgen.” Van de in de supermarkt verkochte Unox rookworsten dragen er al 36 procent één ster, vertelt Bos. Dat percentage wil het bedrijf graag laten groeien naar 100 procent, uiterlijk in 2015. De plannen maken deel uit van het “Unilever Sustainable Living Plan”: “Hierin hebben we ons ten doel gesteld om in 2020 voor 100 gebruik gebruik te maken van duurzame grondstoffen.”

De Scharrelrookworst is niet de eerste afspraak die de Dierenbescherming wist te maken met grote partijen: sinds de start van het Beter Leven keurmerk in 2007 heeft de organisatie onder meer Albert Heijn kunnen overhalen over te stappen op diervriendelijker geproduceerd varkensvlees. Met de VanDrie Group, de wereldwijde marktleider in kalfsvlees, maakte ze afspraken over het uitbannen van bloedarmoede. Eind 2010 namen nog eens 23 grote supermarktketens, 106 ketenbedrijven en bijna vijfhonderd veehouders deel aan het Beter Leven kenmerk.

De charmante Schotse boer die in een filmpje op de Unox site trots zijn boerenbedrijf en twee sterren varkens laat zien, vat de Beter Leven formule nog eens kort en bondig samen: “Het is niet intensief, natuurlijk en het varken is gelukkig. Dat is waar het om gaat.”

De advies verkoopprijs (voor 250 gram) is € 2,29 voor de Gelderse en € 2,49 voor de Magere variant. Voor de Beter Leven met één ster betaalt de consument  € 2,19; het houden van twee sterren varkens kost de boer iets meer, vandaar.