05 Jan 2004

P+ start 'News of the Day'


Berichten op de website van P+ zullen altijd duurzaam ondernemen tot onderwerp hebben. Het kan een opmerkelijke Best Practice zijn. Een kort interview met een belangrijke initiatiefnemer uit Nederland, of een grensverleggend denker die Nederland aandoet. P+ brengt het echte nieuws uit een symposium of congres over duurzaam ondernemen. Voorbeschouwingen ook. Een duurzaam product dat op de markt is gekomen. Ontwikkelingen uit het buitenland die een verschil maken. Opmerkelijke faits divers, anekdotes die het begin van de dag goed maken. Daarom publiceert de redactie het Nieuws van de Dag elke werkdag van de week, om acht uur 's ochtends op de website. Later dit jaar kunnen belangstellenden de gebundelde berichten van de week als e-zine ontvangen. Om de week daarop weer enthousiast te kunnen starten. Goede voornemens dus volop. Ook met het tijdschrift P+ People Planet Profit. Dit jaar zal de redactie veel aandacht besteden aan het duurzame marktaandeel. De indruk ontstaat soms dat verantwoorde producten en diensten hun hoofd stoten tegen een glazen plafond van 4 procent marktaandeel. Dit percentage wordt regelmatig genoemd in publicaties over de verantwoorde koffie van Max Havelaar. De nieuwe winkel van Simon Levelt in Hilversum staat op zaterdagmiddag echter bomvol. De cijfers voor het duurzame FSC-hout zien er ook veel beter uit. Het marktaandeel van duurzaam sparen en duurzaam beleggen stijgt, met de ASN-bank voorop, die vorig jaar de inleg van twee miljard euro overschreed. Ook grote banken bieden inmiddels duurzame fondsen aan. Nederland passeerde in juni vorig jaar al de grens van zes miljard euro inleg. Daarnaast voeren grote concerns met een duurzame corporate identity als Shell en Unilever producten, die wel degelijk grotere marktaandelen behalen. Unilever wil uiterlijk volgend jaar alle visproducten voorzien van certificatie van de Marine Stewardship Council. Nu al stopt Unilever in de meeste Europese markten duurzaam gevangen vis uit Nieuw-Zeeland in de vissticks van Captain Iglo. Albert Heijn verwerkt sinds vorig jaar vele tonnen door Utz Kapeh gecertificeerde koffie in de zakken Perla. Opmerkelijk blijft echter de low profile aanpak waar de grote duurzaamheidconcerns voor kiezen. Daarover veel meer dit jaar in P+ People Planet Profit. Een bericht van Jan Bom