13 Jan 2004

Max Havelaar 'goes down under'


Het vergroten van de markt levert Max Havelaar vooralsnog meer omzet op, dan de pogingen om het marktaandeel in Nederland op te stuwen. De naamsbekendheid is groot, maar het kan altijd beter. Met de campagne 'Max Genieten' wil de keurmerkorganisatie vooral op de middellange termijn het marktaandeel voor duurzame koffie met een paar procent vergroten. De campagne 'Max Genieten' loopt nog steeds, maar de resultaten zijn nog niet meetbaar. Brechje Veerman, marketeer van Max Havelaar: "Concrete cijfers zijn er nog niet, maar we krijgen via onze site veel leuke reacties van mensen binnen. De campagne is ook een nieuwe manier van communiceren. Genieten gaat samen met het goede doel. Mensen pikken dat op, noemen Max Genieten modern en vernieuwend." Max Genieten richt zich vooral op mannen en vrouwen tussen de 20 en 50 jaar oud die de boodschappen doen. Ze zijn hoog opgeleid, hebben een meer dan gemiddeld inkomen en zijn maatschappelijk ontwikkeld. Met posters in abri's en een advertentiecampagne in bladen als Opzij, Volkskrant Magazine, Psychologie en ook P+ People Planet Profit moeten deze consumenten verleid worden tot het kopen van de duurzame koffie. De verpakkingen zijn gemoderniseerd en alle producten hebben nu een zelfde frisse uitstraling. Max Havelaar heeft nu zelfs 'coffeepads' gemaakt, die passen in de zeer goed verkochte Philips machine. De stand van zaken nu: een op de tien Nederlanders drinkt thuis of op het werk koffie van Max Havelaar. Toch zeggen de cijfers niet alles: "Het indirecte effect is veel groter dan het marktaandeel", aldus Jos Harmsen, projectleider koffie bij Max Havelaar. "Door de uitstraling van het merk zal duurzaam geproduceerde koffie toch gemeengoed moeten worden." In landen als Zwitserland scoort Max Havelaar marktaandelen (met bloemen!), waar de Nederlandse marketeers jaloers op zijn. Een bericht van Mascha Spanjers