16 Jan 2004

Miljoenenpubliek wacht op duurzame topproducten


Simon Anholt is in Nederland, de Britse marketeer die furore maakt met zijn boek 'Brand New Justice'. De eerste druk is inmiddels volledig uitverkocht en wacht op een paperback-versie. Vorig jaar introduceerde P+ People Planet Profit zijn pleidooi voor het eerst in Nederland. De ideale ontwikkelingshulp aan arme landen is volgens Anholt de kennis te schenken die marketeers hebben om een product van emotionele kenmerken te voorzien. Dan kunnen ontwikkelingslanden zelf eindproducten op westerse markten brengen. Anholt gaf gisteravond een workshop in Amsterdam, tussen bezoeken aan ondernemingen door die meer van hem willen horen. De naam van de bijeenkomst was 'Beyond Branding' en de zaal van Hotel Arena zat vol met mede-marketeers, verenigd in The Medinge Group. Anholt is niet de enige die ervan overtuigd is dat de consument van nu de reclameboodschappen niet meer gelooft. Op 4 maart komt Anholt overigens weer terug naar ons land, op verzoek van de NCDO. De in de Verenigde Staten ontdekte doelgroep 'Cultural Creatives' kent Anholt niet. Deze gigantische groep van meer bewuste consumenten, hogere middenklasse, hogere opleiding, verre reizen gemaakt, vaker aan het lezen dan voor de tv, zou zo ongeveer 30 procent van de bevolking beslaan. Anholt, desgevraagd aan P+: "Wat is de leeftijd van die groep? De bulk zit iets boven de veertig jaar? Dan zou dat wel eens heel erg kunnen kloppen. Als wij de groep van 35 tot 45 jaar nemen, dan praten wij over alle mensen in de fase van 'midlife-crisis'. Alle waarden in hun leven worden opnieuw bezien. Ze staan open voor alles wat zin geeft. Eerlijk is. Authentiek. Werkelijk waarde heeft. Wat ga ik verder doen met de rest van mijn leven? Aan die vragen beantwoorden duurzame producten op dit moment niet. Die moet je kopen vanwege je geweten want ze hebben en hoog zieligheidsgehalte. Crap!. Deze mensen moeten een argument hebben waarom duurzame producten goed zijn. En dan hebben wij het inderdaad over een markt van miljoenen mensen." Een bericht van Jan Bom