Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
21 januari 2004

Al een op de drie tuinen verzorgd met ECOstyle tuinproducten

Volgens algemeen directeur Anne Jan Zwart van ECOstyle is dit fenomeen gemakkelijk te verklaren: "Niet zozeer het biologische aspect weegt zwaar voor consumenten, het is meer de hang naar veiligheid. Kinderen en huisdieren moeten veilig in de tuin kunnen ronddollen." Verder stelt Zwart dat de daling van het aantal volkstuinen meespeelt bij de stijging van het marktaandeel duurzame producten. Zo geweldig was die groente uit die tuintjes blijkbaar dus niet. Goede communicatie is het toverwoord, volgens Zwart. Via de website, het gratis blad 'ECOstyle Magazine' en via bioseminars, waarin vakhandelaren en tuincentra onderricht worden over ecologisch tuinieren, probeert ECOstyle niet alleen producten te slijten, maar juist bewustwording te kweken. Zwart: "Ik zeg altijd: de tuin is een stukje natuur bij de voor- en achterdeur." Maar er is nog een speciaal wapen: de ECOstyle tuinspecialisten. Deze vijftig vrijwilligers geven voorlichting over milieuvriendelijk tuinieren in tuincentra en op beurzen. Zwart is tegen P+ People Planet Profit open over zijn groeistrategie: "Het zijn mensen die tuinieren als hobby hebben en het leuk vinden om erover te vertellen. Het primaire doel is niet het verkopen van de producten van ECOstyle, maar het geven van voorlichting over hoe je op een milieuvriendelijke manier kunt tuinieren. De een houdt wat meer de producten in de hand dan de ander, maar dat is ieders persoonlijke stijl." ECOstyle, pas gestart in 1993, streeft niet naar een verhoging van het duurzame marktaandeel met een procentje of een, twee. Het bedrijf heeft een hogere missie: 'Vanuit een mens- en milieuvriendelijke visie het ontwikkelen, adviseren en aanbieden van ecologisch verantwoorde producten voor hobby- en professioneel gebruik, met als doel: een gezonde organisatie.' Het leverde Zwart al de nodige prijzen op, onder meer die van MKB Nederland. Laat het nieuwe tuinseizoen maar gauw beginnen.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier