Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
04 februari 2004

Eco-aardappeltje bij een niet-eco stukje vlees

Biologische aardappels verkopen beter dan andere biologische etenswaar zoals bijvoorbeeld vlees. Hoe kan dat? Sytske de Waart, voedingskundige bij Goede Waar & Co: "Allereerst heeft de aardappel een slecht milieu-imago. Veel mensen herinneren zich de gifaardappel en willen een gezond alternatief. Verder is de biologische aardappel niet zoveel duurder dan een 'gewone' aardappel. De stap om voor biologisch te kiezen wordt zo voor consumenten veel kleiner." Verder noemt de Waart het feit dat de pieper een basisproduct is, zo'n 89 procent van de huishoudens koopt regelmatig aardappelen, en biologische basisproducten verkopen beter dan 'luxe' artikelen zoals vlees. Biologische aardappels worden geteeld zonder kunstmest en chemisch-syntetische bestrijdingsmiddelen. Verder worden geen genetisch gemodificeerde organismen toegepast. De stichting SKAL inspecteert en certificeert biologische landbouwbedrijven. Wanneer de aardappels aan alle eisen voldoen, krijgen zij het EKO-keurmerk. Dat de biologische aardappel nog beter smaakt bij een stukje biologisch vlees, daar wil de consument echter nog niet aan. In de kranten verschijnen deze weken treurige berichten over Albert Heijn en De Groene Weg, die zuchten onder de contracten die zijn afgesloten met de zestig duurzame veetelers in Nederland. Albert Heijn zag zichzelf al gedwongen onder de kostprijs te duiken, vanwege een te grote groep 'prijskopers'. Voorzitter Willy Vermaat van de vereniging van biologische varkenshouders zei gisteren in Trouw over de afspraken met de winkelketens: "Een bedrijf als Albert Heijn doet het best goed en is belangrijk voor onze sector, maar ze moeten zich wel aan hun contract houden. En als het dan toch moet, koop het contract dan voor een nette prijs af." Pionier Vermaat laat weten inmiddels hartklachten te hebben: "Een paar jaar geleden moest de sector in korte tijd 300 procent groeien om aan de vraag van de consument te kunnen voldoen."
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier