Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 februari 2004

Vodacom maakt winst door mobiele telefoons voor armen

Vodacom bereikte onlangs de grens van negen miljoen klanten. Wanneer de groei in hetzelfde tempo doorgaat, zijn het er voor de zomer al tien miljoen. In januari kwamen er 627.000 bij, in Zuid-Afrika alleen. "Onze beste maand sinds wij in 1994 zijn gestart", stelde CEO Alan Knott-Craig. De groei van aanbieders van mobiele systemen is overal ter wereld gestegen, maar Vodacom heeft een wel heel bijzondere aanpak, die wereldwijd als een toonbeeld van duurzaam ondernemen wordt beschouwd. Toen Vodacom startte, bedong de Zuid-Afrikaanse regering bij het verstrekken van de licentie dat het bedrijf 22.000 'publieke mobiele telefoonpunten' moest installeren, in achtergebleven wijken en gebieden zonder een vaste -en te dure- telefoonaansluiting. Vodacom gaf hier invulling aan door kiosks te ontwerpen met verschillende gsm-lijnen. Daar bleek behoefte aan te zijn. Inmiddels registreert Vodacom 90 miljoen belminuten per maand, gegenereerd door 23.000 'Phoneshops'. Dat zijn er duizend meer dan strikt verplicht was. De reden: het bedrijf maakt 129,5 miljoen dollar winst op de lijnen. En de beheerders van de kiosken profiteren voor een-derde hierin mee. De rekensom komt uit op een winst van 38.800 dollar per jaar per kiosk. De maatschappelijke winst is zelfs nog groter, want de telefooncentrales zijn gaan functioneren als economische aanjager. Niet alleen worden zieken nu vaker op tijd geholpen, of rekeningen op tijd betaald, de 'Phoneshops' blijken een verzamelpunt voor nieuwe ondernemers te zijn. Vodacom is voor 35 procent eigendom van de Vodafone Groep, die zich in Nederland ook profileert als duurzame telefoonaanbieder. Manager Corporate Social Responsibility Arnoud Six haalde dit jaar het nieuws, toen bekend werd dat hij afspraken binnen de branche wil maken over het reguleren van seks op de nieuwste generatie mobieltjes, waar plaatjes op te zien zijn. Six, tegen P+ People Planet Profit: "Wij willen als bedrijf liever geen pornografie doorgeven." Eerder liet Vodafone zich kennen door voor Max Havelaar koffie te kiezen en de zendmasten te voeden met groene stroom. Een bericht van Jan Bom
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier