Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 februari 2004

Amerikaanse staat wil 10 procent hybride auto's aankopen

Voorstander van wettelijk verplichte inkoop is de republikein Daylin Leach. Hij zei deze week, tijdens de discussie over een wettelijk verplicht aankooppercentage: "Mijn hoop is dat dit een eerste stap is op een reis die ons op een dag in auto's laat rijden die schoon zijn en efficiënt met energie omgaan." Het goede voorbeeld van de overheid zou bovendien stimulerend op het koopgedrag van particuliere consumenten werken. Huidige hybride auto's, zoals de vernieuwde Prius van Toyota, blijken vooral in het stadsverkeer een fantastische prestatie neer te zetten. De Prius schakelt pas bij een snelheid van 50 kilometer per uur over op benzine. Daarvoor wordt de energie uit een elektrische batterij gehaald, die tijdens het rijden oplaadt, als een accu. De hybride valt bij elk stoplicht stil, maar trekt geruisloos en zonder enige uitstoot van broeikasgassen op. Alleen tijdens langere tochten op hogere snelheid valt het voordeel met gewone benzine-auto's weg. In de Verenigde Staten bestaat inmiddels een verplichting om van overheidswege milieuvriendelijke auto's in te kopen, maar er is niet vastgelegd dat dit hybrides moeten zijn. Het aardige is dat Leach dat in Pennsylvania wel wil en daar ook een datum aan vastkoppelt: per 1 januari 2006 moet de 10 procent gerealiseerd zijn. Dat is een beetje vroeg voor Amerikaanse automobielfabrikanten als Saturn en Chevrolet, die hun modellen pas in 2007 op de markt hopen te brengen. Ford hoopt deze zomer wel een hybride versie van het Amerikaanse model Escape te lanceren, een kleine SUV. Vooral voor Ford is het succes van de Prius in Amerika heel pijnlijk: Toyota neemt sinds kort zelfs de tweede plaats in van de meest verkochte auto's, een plaats die altijd door Ford was gereserveerd. Een bericht van Jan Bom
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier