Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
02 maart 2004

Meerderheid Duitsers wil minder hard scheuren

De autolobby en zowaar ook regeringsleider Gerhard Schroeder zijn fel gekant tegen het invoeren van snelheidsbeperkingen. De campagne die zij voeren bestempeld alle omringende landen met maximumsnelheden als totalitaire staten. 'Frei Fahrt fur Freie Burger', luidt de leuze van een van de motorlobby's. De stemming in Duitsland lijkt echter om te slaan. RTL televisie maakte een enquète bekend waarin 51 procent van de Duitsers voor het invoeren van snelheidsbeperkingen is. Elk jaar komen duizenden Duitsers op de Autobahn om. Leden van Schroeders eigen SPD, samen met de Groenen, eisen een beperking tot 130 kilometer per uur. De groene politici noemen daarbij wel milieuaspecten. De omslag in denken werd veroorzaakt door een zekere 34-jarige Rolf Fischer, die bij zijn collega's bekend stond als 'Turbo Rolf'. Hij is de eerste Duitser ooit die wegens roekeloos rijden tot celstraf werd veroordeeld: hij mag 18 maanden in de cel nadenken over de woorden van rechter Brigitte Hecking. Zij stelde: "Iemand die 250 kilometer op de Autobahn rijdt, is in ogen van menigeen een potentiële moordenaar." Het is niet zo dat er in Duitsland op geen enkele snelweg maximumsnelheden zijn. Een jaar geleden ging een snelheidsbeperking in op de dodelijkste weg van het land, de Autobahn tussen Berlijn en Hamburg. Op dit eindeloze stuk weg mag niet harder meer dan 130 kilometer worden gereden. De Transportminister Frans Szymanski , die zich ook in de openbare discussie mengde, wist te melden dat het aantal botsingen sindsdien scherp is teruggelopen: "Er is zelfs niet een dodelijk ongeluk meer geweest."
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier