Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
08 maart 2004

Lagere prijs biologisch vlees AH goede marketingtest

Marktonderzoek heeft opgeleverd hoe de klanten Albert Heijn zien. In het eigen persbericht staat: "Klanten komen in de eerste plaats naar Albert Heijn voor kwaliteit, service en een ruime keus." Daarop volgt: "Prijs is voor klanten nu ook belangrijk geworden. Sinds vorig jaar zijn ruim tweeduizend artikelen sterk in prijs verlaagd. Met de prijsverlaging van het vleesassortiment wil Albert Heijn nu ook haar kwaliteitsvlees voor een breder publiek toegankelijk maken." Een breed pakket vlees- en kipvarianten wordt tot maximaal 27 procent in prijs verlaagd. Ook de prijzen van biologische vleesproducten als hamlappen, kipfilet en gehakt worden blijvend verlaagd. De kilogramprijzen van een kleine verpakking worden voortaan gelijk aan die van een grootverpakking. Albert Heijn komt hiermee tegemoet aan het groeiend aantal één- en tweepersoonshuishoudens. De keten stopt met het importeren van vlees uit Argentinië, dat na de devaluatie van de munt toch bijzonder goedkoop zou moeten zijn. Het moet gezegd: Albert Heijn loopt in de supermarkten voorop in het introduceren van duurzame en duurzamere voedingsmiddelen. De eigen Perla-koffie wordt gevuld met Utz Kapeh gecertificeerde koffie. Ook Max Havelaar staat op een keurige plek in de schappen. De huishoudelijke artikelen worden aangeleverd door de groothandel Merison, die pas nog het Nationaal Ondernemers Compliment van Samenleving & Bedrijf won. Ook met biologisch vlees loopt AH al geruime tijd voorop, zo weet de vakpers. P+ People Planet Profit zal in het zomernummer (1 juni 2004) de resultaten van de lagere prijssetting voor biologisch vlees melden. Vlees maakt in de supermarkten 12 procent van de omzet uit. Door de prijzenslag zijn volgens de Consumentenbond de Nederlandse supermarkten al 11 procent goedkoper geworden.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier