Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
10 maart 2004

Paul Hawken op zoek naar de 1000 beste bedrijven op aarde

Paul Hawken is met mede-auteur Amory Lovins een van de baanbrekende denkers die natuurlijke processen wil omzetten naar een bedrijfsmatige aanpak. Hun missie is niet gering: het veilig stellen van de toekomst van de planeet. De twee Amerikanen vinden dat de wereld op dit moment hard inteert op alle reserves. En passant maken zij zich zorgen over het misbruik van het woord duurzaamheid, dat steeds vaker als etiket op van alles en nog wat wordt geplakt. Het is gebruikelijk geworden dat bedrijven zichzelf duurzaam noemen of op weg zijn naar duurzaamheid, door deel te nemen aan certificatieprocessen, het opstellen van ethisch codes en het nemen van maatregelen. Het eindresultaat levert niet altijd een werkelijke bijdrage op, wanneer het criterium wordt gekozen dat werkelijk duurzaam evenveel van de natuurlijke reserves neemt als er wordt teruggegeven. Hawken signaleert dat er al heel wat ondernemingen zijn die geweldige werkplekken bieden aan werknemers, zeer uitgekiende milieusystemen hebben, fantastische relaties onderhouden met de buitenwereld (stakeholders), hun maatschappelijke betrokkenheid tonen door sponsoring en samenwerking met maatschappelijke organisaties, maar toch producten en diensten verkopen die niet bijdragen aan een betere wereld. Er zijn op dit moment verschillende prijzen voor de beste bedrijven ter wereld, zelfs boeken, zoals de 'The 100 Best Companies to Work for'. Hawken kiest voor de overtreffende trap, door 'The 100 Best Companies on Earth' te gaan zoeken. De bedrijven moeten wel een bepaalde grootte hebben: een balanswaarde van 40 miljoen US dollar minimaal. Bezoekers van zijn website mogen geen bedrijf uit hun eigen land nomineren. De staf van Hawken onderzoekt alle nominaties grondig.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier