Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 maart 2004

Treinfietsen niet meer aan te slepen

Belangstellenden melden zich van tevoren aan en krijgen thuis een chipkaart toegestuurd. Met deze kaart openen ze een fietskluis op het station en het verschuldigde bedrag, 2,75 euro per dag, wordt na afloop automatisch van hun rekening afgeschreven. OV-fiets krijgt er nu zo'n 600 fietsen bij dankzij een subsidie van de Stichting DOEN. Met de subsidie wordt ook het aantal plaatsen waar de OV-fiets verkrijgbaar is uitgebreid van 50 naar maximaal 75. Xerva Blom, communicatiemanager bij Stichting DOEN: "Een OV-fiets huren gaat snel en gemakkelijk, waardoor het een comfortabel verlengstuk wordt van een treinreis. Geen haast om de aansluiting te halen, geen lange wachttijden op tochtige haltes, maar genieten van de vrijheid van de OV-fiets. Deze subsidie moet leiden tot meer gebruik van rijwielen bij het voor- en navervoer van de trein, met als doel: meer treinreizigers en minder autogebruik. Het is een leuk project, dat op een positieve en concrete manier een bijdrage levert aan de vermindering van milieuvervuiling en verkeerscongestie in stedelijke gebieden." Van de treinreizigers komt 31 procent met de fiets naar het station om aan de reis te beginnen. Eenmaal op de plaats van bestemming pakt nog maar 9 procent nogmaals een tweewieler om het doel te bereiken. Om deze twee cijfers dichter bij elkaar te brengen is het idee van de OV-fiets geboren. Het project loopt als een trein. Elke maand komen er zo'n duizend nieuwe klanten bij. De fietsen zijn nauwelijks aan te slepen. Uit een onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat gebruikers zo tevreden zijn, dat 15 procent van de ondervraagde klanten hun auto laat staan en in plaats daarvan met de trein en de OV-fiets gaat. Ook reizen mensen meer door de OV-fiets: een OV-fietsreiziger maakt per jaar 4,5 treinreizen meer. Reizigers gebruiken de OV-fiets vooral voor zakelijk verkeer en bezoek aan vrienden