Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 maart 2004

Douwe Egberts koopt uiteindelijk gecertificeerde koffie in

DE-directeur Joost Manassen moet het goed beu geweest zijn. Een jaar lang gedoe aan zijn hoofd. En ook zijn aankondiging dat hij met 'de markt' werkte aan internationale afspraken om de koffiecrisis het hoofd te bieden (Common Codes for the Coffee Community) bracht hem begin deze maand op het Nationale Duurzaamheidscongres weinig nieuwe fans. De zaal vol duurzaamheidspecialisten kleurde rood van de negatieve stemkaarten. In hetzelfde congres te Bussum zat ook David Rosenberg, die alleen intimi liet doorschemeren dat er echt 'nieuws' aan zat te komen. De Amerikaan had inmiddels de hele Perla-lijn van Albert Heijn van zijn keurmerk voorzien: een waarborg voor goed milieu en goede sociale omstandigheden voor de arbeiders op de koffieplantages. Anders dan Max Havelaar laat Utz Kapeh de markt zijn werk doen. Hoe hard dat ook is, want er wordt wereldwijd veel te veel koffie verbouwd. En Rosenberg is op dreef, zo blijkt op de website van Utz Kapeh. Rosenberg: "Ik ben erg trots op de nieuwe afspraak. Ik verwacht dat deze afspraak een verdere doorbraak forceert. Goede koffie kan nu mainstream worden." Douwe Egberts ziet de 4 procent als een start. En zo denkt ook de Koffiecoalitie er over, een gelegenheidsverband van onder andere FNV, CNV, Novib, Oikos, Pax Christi en Solidaridad: "De Koffiecoalitie blijft het beleid van Douwe Egberts constructief en kritisch volgen. Organisaties van koffiearbeiders in onder andere Kenia en Brazilië spelen daarbij een rol van betekenis. De Koffiecoalitie verwacht dat nu ook de andere Nederlandse koffiebranders en supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en een gedragscode implementeren. Daar zet de Koffiecoalitie zich de komende tijd voor in."
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier