Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
06 april 2004

Marktaandeel biologisch vlees stijgt dus wel

Met die cijfers komt Platform Biologica vandaag tijdens het 7de Eko congres in 'De Eenhoorn' te Amersfoort. Ook de negatieve publiciteit rondom de pijnlijke sanering van de biologische varkenshouderij - 35 boeren moesten ermee ophouden - wordt door de beleids- en promotieorganisatie in een ander daglicht geplaatst. Na de BSE en MKZ crises veronderstelden betrokkenen dat de consument een ander voedingspatroon zou ontwikkelen, uit angst voor 'besmet' vlees. Een verdubbeling of verdrievoudiging van de afzet werd voorzien. Toen dat echter uitbleef, kwam men in een moeilijk parket: varkensvlees heeft een doorlooptijd van twee jaar waardoor tussentijds bijsturen erg moeilijk is. Kleinere varkenshouders uitkopen, bleek begin van dit jaar de enige oplossing te zijn. Door de aandacht van de media voor deze sanering, is de indruk gewekt alsof het slecht gaat met het marktaandeel biologisch vlees. In werkelijkheid groeit de afzet van varkensvlees wél met enkele tientallen procenten, zoals de jaarlijkse Eko-monitor aantoont. Soortgelijke cijfers vallen ook te zien bij biologisch rundvlees. Daar steeg de omzet in het supermarktkanaal van 2,3 naar 3,4 miljoen euro (totale markt: 11 miljoen, waarvan 5,3 bij natuurvoedingswinkels). Biologisch rund- en varkensvlees vullen elkaar trouwens aan: de grotere marge op rundvlees - 25 à 35 procent - compenseert de lagere marge op varkensvlees in de supermarkt. Veel biologisch rundvlees komt uit het buitenland omdat biologische boeren hier vee uitsluitend voor de melkproductie houden. Slachtvee heeft daardoor weinig vleeskwaliteit. Vereniging Natuurweide - waarbij 90 procent van de biologische melkveehouders aangesloten is - zet daarom in op rassen die zowel melk als vlees leveren.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier