Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
13 april 2004

New York na het smelten van de ijskappen

De New York Times publiceerde dit Paasweekend een voorstudie van het schilderij. Uit een interview met de schilder blijkt hij zich 'wetenschappelijk' in de materie verdiept te hebben. Toch is zijn schilderij gedateerd in het jaar 5000 en durft geen enkele wetenschapper voorspellingen langer dan honderd jaar aan. Hij kreeg desalniettemin alle steun van de kunstafdeling van de NASA die hem in contact bracht met de Goddard Institute for Space Science van de Columbia University, waar de klimaatsveranderingen door opwarming van de aarde worden bestudeerd. Rockman nam de wetenschappelijke modellen als basis en extrapoleerde de voorspellingen 3000 jaar verder. Waanzin? Wel goed doordachte waanzin. Het schilderij 'Manifest Destiny' kreeg in diverse fases van totstandkoming kritiek van deskundigen. Zelfs de moeder van de artiest kwam regelmatig kijken. Niet irrelevant, want zij was de assistente van de wereldberoemde antropologe Margaret Mead bij het American Museum of Natural History, waar Rockman als kind vele uren speelde. Een andere invloed: Chesley Bonestell, een legendarisch science-fiction schilder, die onder meer een serie steden tekende na het vallen van atoombommen. Op het schilderij van Rockman zijn geen mensen meer te zien, wel twee zeehonden, vreemd vervormde vissen, een gezonken onderzeeër. Opmerkelijk zijn ook de tropische jungleplanten, op de boven water stekende pijlers van de brug, als resultaat van de klimaatverandering. Het museum heeft de definitieve versie nog niet gezien, en moet wachten op de onthulling. Er bestaat natuurlijk kans dat de stad van 9/11 nog niet gereed is voor het verwerken van deze doemgedachte. Directeur Lehman hierover, tegen de New York Times: "Ik heb altijd gevonden dat musea veilige plaatsen zijn en moeten zijn voor onveilige ideeën." Eerder schilderde Rockman de agrarische industrie na genetische manipulatie van planten en dieren: vierkante tomaten en een haan zonder veren.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier