Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
14 april 2004

FNV neemt eerste hap van grootste biologische taart ooit

De campagne wordt gesteund door zo'n 30 maatschappelijke organisaties. Van voorjaar tot herfst 2004 roepen zij hun leden op vaker biologische producten te kopen. 'Omdat het lekker en gezond is, en goed voor natuur, milieu en dierenwelzijn', zo staat er op de speciale actiesite te lezen. FNV Bondgenoten ondersteunt de actie, omdat biologisch eten gezonder is voor de werknemer. "Het is een op consumenten gerichte campagne", zegt Van der Kolk tegen P+ People Planet Profit. "Zij moeten de slag maken naar het besluit: wij eten die niet-biologisch geproduceerde rotzooi niet meer. Dan voegt de industrie en detailhandel zich er vanzelf naar." Van der Kolk zegt zelf in elk geval verantwoorde groente, vlees, melk en eieren te kopen als hij boodschappen doet in de normale supermarkt. Mede door de prijzenoorlog in de supermarkten dreigen biologische producten in het verdomhoekje te raken. Zij worden te duur in vergelijking met producten in de aanbieding. Stichting Natuur en Milieu relativeert dat enigszins: verantwoorde producten kunnen nu eenmaal niet voor een dubbeltje gemaakt worden. Biologische producten zijn gemiddeld 50 procent duurder dan niet-biologische. Wie per week 10 procent van zijn voedsel biologisch koopt, is toch maar €2,50 per week meer kwijt, zo rekent de Stichting voor. Goed eten is dus ook voor mensen met een klein budget nog te betalen. Onderdeel van de campagne is subsidie aan te vragen voor bedrijven die voor duurzame productie kiezen. Van der Kolk: "Ik ben er niet voor dat biologische producten worden gesubsidieerd, maar de overheid zou het ombouwen van de traditionele productiemethode naar biologische meer kunnen stimuleren."
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier