Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 mei 2004

Consumenten blijken MVO-jaarverslagen nog te lezen ook

De consumenten die het maatschappelijk jaarverslag lazen of er over hoorden, kregen hierdoor een betere indruk van de onderneming, begonnen producten van het bedrijf te kopen of spraken in positieve zin over de onderneming. Directeur Ernst Ligteringen van het Global Reporting Initiative (GRI) reageerde dan ook aangenaam verrast op het onderzoek. "Het is bemoedigend te zien dat er een relatief groot publiek is voor iets dat formeel gesproken vijf jaar geleden nog niet eens bestond." Het in Amsterdam gevestigde GRI stelt richtlijnen voor jaarverslagen op, die overal ter wereld als standaard dienen. Ook in elk nummer van P+ People Planet Profit brengen ondernemingen hun maatschappelijke jaarverslagen onder de aandacht. Enkele voorbeelden hiervan waren onder meer verzekeraar Delta Lloyd en de voedingsconcerns Nutreco, Unilever en Proctor & Gamble. P+ publiceerde eerder een lijst met aanbevelingen om de maatschappelijke jaarverslagen juist voor een groot publiek toegankelijk te maken. Andere opmerkelijke trends die uit het onderzoek naar voren komen: in de Verenigde Staten vraagt het publiek meer dan voorheen om wetgeving, naar aanleiding van de bedrijfsschandalen. In Europa, waar tegelijkertijd veel sterker wordt gehamerd op vrijwillige stappen tot maatschappelijk verantwoord ondernemen, is de roep op wettelijke maatregelen juist iets gedaald. Ook is de groep van aandeelhouders in de G7-landen, die gelooft dat MVO winst oplevert, gestegen van 44 naar 50 procent. Is het onderzoek betrouwbaar? GlobeScan is een goed georganiseerde onderzoeker uit Canada, die in tal van landen samenwerkingsverbanden aangaat met plaatselijke researchbureau's. In Nederland is dat MotivAction. Voor de GlobeScan 2004 Corporate Social Responsibility Monitor werden in 22 landen elk duizend mensen ondervraagd, tussen december van vorig jaar en februari.