Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
10 mei 2004

Nu meer dan tien miljoen vrouwelijke ondernemers in VS

Bijna de helft van de bedrijven die het eigendom zijn van vrouwen worden in de dienstensector gevonden. Daarvan richten zich er 3,5 miljoen op serviceverlening, een miljoen op het winkelbedrijf, 600.000 op financiële dienstverlening, verzekeringen of makelaardij. Toch nog eens 250.000 vrouwen zitten in de bouwnijverheid en andere takken van de 'mannelijke' constructiewereld. Het onderzoeksinstituut stelt dat er een duidelijke groeistrategie zit achter de vrouwelijke directeur/eigenaren uit deze groep die meer dan een miljoen dollar omzet draaien. Maar liefst 15 procent wist deze omzet binnen vijf jaar te bereiken, vanaf de eerste dag ondernemerschap, stelt Myra M. Hart, voorzitter van het Center for Women's Business Research en hoogleraar aan de Harvard Business School. Wat is hun geheim? De vrouwen zijn niet zo dom om zich aan een enkele bank te binden, maar spreiden hun financieringsrisico uit over drie tot vier bronnen en kredietlijnen. Als aanvulling maken zij bovendien gebruik van een waaier van financiële diensten, tot en met zakelijke creditcards. Tegelijkertijd onderhandelen de dames stevig over de voorwaarden van krediet en weten zij betere deals af te sluiten dan hun zusters die nog niet de titel 'million dollar babes' dragen. Ook jagen zij harder achter het tijdig betalen van rekeningen aan en leasen zij veelvuldig kantoorbenodigheden. De miljoenenvrouwen delen veelvuldig financiële documenten uit, inclusief verwachtingen van omzet en verkoop. Niet minder dan 40,7 procent heeft dan ook een accountant, 15,7 procent een advocaat en maar zelden (21,7 procent) wordt de raad van familie of vrienden ingeroepen. Internet en e-commerce wordt door 57,7 procent van deze groep in hun groeistrategie betrokken. De meeste miljoenenvrouwen kiezen niet voor winkeltjes, maar voor groothandelsactiviteiten en productie. Hun klanten zijn vaker overheden of collega-bedrijven, dan individuele kopers of afnemers. Is het leuk om voor vrouwen te werken? Volgens het Center bevalt het de 19,1 miljoen werknemers meer dan uitstekend. En Uncle Sam zelf moppert ook niet. Vrouwelijke ondernemers betaalden 546 miljard aan salarissen en winstuitkeringen, 38 miljard aan ziektekostenverzekeringen en 14 miljard aan pensioenplannen.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier